Den lyckliga vinnaren av ett teleskop är utsedd

Vinnaren i vår tävling om en stjärnkikare kan snart glädja sig åt att få ett riktigt kraftfullt teleskop med posten. Kikaren kan bland annat se Saturnus ringar och nå ända ut till våra granngalaxer.

Robson Hatsukami Morgan

Den lyckliga vinnaren i vår tävling om stjärnkikaren är Illustrerad Vetenskapsläsaren Tobias Kristensen från Danmark.

Tobias svarade rätt på samtliga frågor i tävlingen och hade tur i dragningen bland övriga deltagare som också hade alla rätt.

Vi säger ett stort grattis från hela redaktionen!

De 5 rätta svaren i tävligen var:

1. Vilken planet är störst?
    Jupiter

2. Vem var den första människan på månen?
    Neil Armstrong

3. Vad kallas Den internationella rymdstationen också för?
    ISS

Teleskopet för dig nära

Stjärnkikaren är mycket ljusstark och förstorar upp till 400 gånger – tillräckligt för att ge dig ett helt nytt intryck av natthimlen. Här är ett par exempel på vad du kan se fram emot:

Månens yta framstår tydligt:

Teleskopet serverar månen på ett silverfat, så att säga. Jordens trofasta följeslagare ligger inte mer än 382 000 kilometer bort och är effektivt upplyst av solen. Du kommer att kunna se detaljer som kraterkanter, lavaslätter och skugglandet mellan månens mörka och ljusa sida.

Saturnus ringar blir synliga:

Om du vill komma lite längre ut i solsystemet, så kan du få en klar utsikt till Saturnus och dess ringar i teleskopsökaren. Ringarna består av is, stoft och småsten, och astronomerna studerar dem fortfarande uppmärksamt för att räkna ut hur de har uppstått. Saturnus gyllene färg kommer från ammoniak i atmosfären.