Tema

TEMA: Kanske kryllar det av liv på Venus

I det täta molntäcket över vår glödheta grannplanet har forskare hittat gaser som kan komma från levande organismer. Om det visar sig att liv döljer sig i dessa moln som är fulla av syra innebär det att jorden inte är unik - och att resten av universum också kanske kryllar av liv.

Nasa hittade kanske livstecken på Venus för 40 år sedan

Nasa hittade kanske livstecken på Venus för 40 år sedan

Redan under ett Nasauppdrag 1978 kan en sond ha fångat upp spår av gasen fosfin i den tjocka atmosfären runt vår systerplanet ¬– utan att någon upptäckte det.

5 Minuter

Venus: Solsystemets varmaste planet

Venus: Solsystemets varmaste planet

Visste du att planeten Venus är den varmaste planeten i vårt solsystem och att ett dygn på Venus är längre än ett år? Läs mer fakta om Venus här.

6 Minuter

Nu ska vi mäta rymdvarelsers andning
Liv i rymden

Nu ska vi mäta rymdvarelsers andning

Forskare har hittat vatten på en jordliknande ­planet, men jakten på liv har bara börjat. Nya teleskop ska mäta allt från växters ljus till rymdfarkoster.

22 Minuter

Nu skapar forskare liv i laboratoriet
Naturen

Nu skapar forskare liv i laboratoriet

Vad är liv? Forskarna vet inte, eftersom de bara känner till livet på jorden. Nu ska de därför skapa konstgjort liv för att få lättare att hitta liv i rymden.

28 Minuter

Fyra giganter kan bli framtidens ledande teleskop
Teleskop

Fyra giganter kan bli framtidens ledande teleskop

På 2030-talet kan vi få se universums födsel eller hitta främmande liv i rymden. Det beror på vilket gigantiskt supertelskop USA:s vetenskapsakademi väljer att satsa på i framtiden.

14 Minuter