Nasa GSFC/CIL/Adriana Manrique Gutierrez
Artist image – JWST i rymden

Världens största rymdteleskop fångar den skarpaste bilden någonsin

Det extremt kraftfulla James Webb-teleskopet har tagit sitt första fokuserade foto. Och det är den tydligaste infraröda bild som någonsin har fångats från rymden.

Efter flera veckors arbete med att justera teleskopets 18 gigantiska guldspeglar har världens största rymdteleskop, James Webb-teleskopet, äntligen tagit sin första fokuserade bild från rymden.

Med speglarna inställda är den extremt komplicerade apparaten, som har utvecklats under 30 år, äntligen redo att fånga hittills osedda delar av universum på bild.

"Det här är den skarpaste bild du kan få från ett teleskop av den här storleken", meddelade Marschall Perrin, en av forskarna bakom teleskopet, när bilden visades på en presskonferens för ett par dagar sedan.

18 ögonstirrar ut i universum

2MASS J17554042+6551277

Nasa använde en stjärna kallad 2MASS J17554042+6551277 för att ställa in samtliga 18 guldspeglar på samma objekt. Resultatet är den tydligaste infraröda bilden från rymden som vi någonsin har sett.

© Nasa

På bilden syns en stjärna med det svåruttalade namnet 2MASS J17554042+6551277. Och även om stjärnan är relativt vanlig, så är bilden raka motsatsen.

Operatörerna bakom det tio miljarder dollar dyra teleskopet har ägnat flera veckor åt att ställa in jättens 18 speglar.

Speglarna är James Webb-teleskopets ögon i rymden. Och med en sammanlagd areal på 25 kvadratmeter är den mångkantade apparaten betydligt större än föregångaren, Hubble-teleskopet, med en spegelareal på 4,5 kvadratmeter.

De stora speglarna gör det möjligt att titta längre ut i universum, men för att de ska smälta ihop till en enhet måste varje spegel ställas in med nanometerprecision.

Nu väntar nästa uppgift

När teleskopet i februari skickade hem sin första bild till jorden hade speglarna ännu inte fokuserats och resultatet var därför suddigt.

Men trots att instrumenten i teleskopet ännu inte är fullt justerade, så har bilden ändå blivit knivskarp.

Nästa uppgift är att få speglarna att bli samspelta med andra instrument i teleskopet, som exempelvis de infraröda spektrograferna.

Den uppgiften räknar forskarna med att ha avslutat redan i början av maj eller tidigare.

Så ska världens största rymdteleskop kartlägga universum:

Speglar fångar in universums osynliga ljus

När Webbteleskopet har vecklats ut och kommit på plats börjar expeditionen på allvar. Huvudspegeln fångar in ultrarött ljus – det vill säga värmestrålning – från avlägsna himlakroppar och via den sekundära spegeln skickas det vidare till teleskopets instrument.

Alexandr Mitiuc/Imageselect/Shutterstock & Lotte Fredslund

1. Guldspeglar samlar strålningen

Huvudspegeln består av 18 sexkantiga speglar av den starkaste lättmetallen beryllium. Speglarna har slipats med en precision på 20 miljondelar av en millimeter och belagts med guld, som effektivt reflekterar infraröd strålning.

2. Instrument analyserar ljuset

Instrumentpaketet bakom spegeln rymmer infraröda kameror och spektrografer. Spektrograferna analyserar våglängderna, som avslöjar både temperatur och kemisk sammansättning i de objekt som teleskopet riktas mot.

3. Solskärm sänker temperaturen

Instrumenten tål inte värme och en 150 kvadratmeter stor solskärm skyddar dem mot solens strålning. Skärmen består av fem lager plastfilm, som reflekterar strålningen och håller temperaturen under -225 °C.