Artist image – JWST i rymden

Världens största rymdteleskop fångar den skarpaste bilden någonsin

Det extremt kraftfulla James Webb-teleskopet har tagit sitt första fokuserade foto. Och det är den tydligaste infraröda bild som någonsin har fångats från rymden.

Nasa GSFC/CIL/Adriana Manrique Gutierrez

Efter flera veckors arbete med att justera teleskopets 18 gigantiska guldspeglar har världens största rymdteleskop, James Webb-teleskopet, äntligen tagit sin första fokuserade bild från rymden.

Med speglarna inställda är den extremt komplicerade apparaten, som har utvecklats under 30 år, äntligen redo att fånga hittills osedda delar av universum på bild.

"Det här är den skarpaste bild du kan få från ett teleskop av den här storleken", meddelade Marschall Perrin, en av forskarna bakom teleskopet, när bilden visades på en presskonferens för ett par dagar sedan.

18 ögonstirrar ut i universum

2MASS J17554042+6551277

Nasa använde en stjärna kallad 2MASS J17554042+6551277 för att ställa in samtliga 18 guldspeglar på samma objekt. Resultatet är den tydligaste infraröda bilden från rymden som vi någonsin har sett.