Solstormar

Med den nya enheten kan forskare övervaka ett mycket större område av solens aktivitet i realtid.

© Shutterstock
Universum - Teleskop

Superteleskop ska övervaka solstormar

I mer än ett årtionde har amerikanska och tyska forskare arbetat på ett teleskop, som ska göra det lättare att övervaka hotfulla solstormar, medan de pågår.

Kraftfulla explosioner i solens atmosfär, som långvarigt kan slå ut jordens kommunikationssystem, flygtrafik, satelliter och elförsörjning.

Det kan i värsta fall bli konsekvensen, om flera så kallade solstormar, eller solutbrott, stör jordens magnetfält i framtiden.

Tack vare en ny enhet till ett av världens bästa solteleskop blir det emellertid lättare för forskare att hålla ett öga på det hotfulla rymdvädret, medan det pågår.

Kan få avgörande betydelse

Teleskopet är placerat vid Big Bear Solar Observatory i Kalifornien, och har precis uppgraderats så att det blir möjligt för forskarna att undersöka ett tre gånger så stort område av solens aktivitet som tidigare. Till på köpet i realtid.

Det kan få avgörande betydelse för hotet från solstormar i framtiden, förklarar fysikern Philip Goode vid New Jersey Insitute of Technology.

”För att kunna förstå solens grundläggande dynamik, och solstormars ursprung, behöver vi samla in data från ett så stort område som möjligt”, säger han.

2000 bilder i sekunden

I mer än ett årtionde har han arbetat tillsammans med kollegor från bland annat Kiepenheuer Institute for Solar Physics i Tyskland på en ny enhet till teleskopet MCAO – multi-conjugate adaptive optics.

Enheten består av tre speglar, som täcker varsitt område av jordens atmosfär, och ett antal extremt snabba kameror, som klarar av att ta och analysera inte mindre än 2000 bilder i sekunden.