Stort teleskop – Arecibo – mitt i den puertoricanska djungeln

Slitna kablar stoppar jakten på rymdvarelser

Arecibo-teleskopet i Puerto Ricos djungel har jagat liv i rymden sedan 1963. Men nu sätter en katastrofal olycka punkt för utforskningen.

Placerad mellan backarna i Puerto Ricos djungel har Arecibo-teleskopets 305 meter breda tallrikformade parabol skapat associationer till en annan värld – precis som de avlägsna planeter och obeskrivna himlafenomen som teleskopet har upptäckt.

Men nu har världens andra största radioteleskop nått vägs ände.

Areciboteleskopet har fått en 30 meter lång spricka efter att en kabel störtat ned.

I augusti 2020 brast en kabel och slet upp ett 30 meter långt hål i teleskopets stora parabol.

© University of Central Florida

I november bröts an bärande kabel.

Skadorna har nu visat sig vara så omfattande att det inte lönar sig att reparera dem, och det 57 år gamla radioteleskopet kommer nu i stället att rivas.

Mest känt är Arecibo kanske för sin roll som alienjägare inom den gren av vetenskapen som kallas SETI – Search for Extra-Terrestrial Intelligence. Teleskopet har bland annat skickat ut information om mänskligt dna i universum, samt skannat vår galax efter radiovågor utskickade av främmande livsformer.

Arecibos detektivarbete gav bland annat teleskopet en roll i den Oscarsbelönade filmen ”Kontakt” från 1997.

Enligt planerna fortsätter arbetet på Arecibo med några av observatoriets övriga, mindre kraftfulla instrument, som exempelvis LIDAR-faciliteter som observerar solens partikelurladdningar och störningar i magnetosfären.

Men de stora vetenskapliga milstolparna tillhör nu det förflutna för Arecibo, som i knappt 60 år kunnat se ut i rymden, som inga andra teleskop.

📡 Se fem av Arecibos största bedrifter: