Stort teleskop – Arecibo – mitt i den puertoricanska djungeln

Slitna kablar stoppar jakten på rymdvarelser

Arecibo-teleskopet i Puerto Ricos djungel har jagat liv i rymden sedan 1963. Men nu sätter en katastrofal olycka punkt för utforskningen.

Placerad mellan backarna i Puerto Ricos djungel har Arecibo-teleskopets 305 meter breda tallrikformade parabol skapat associationer till en annan värld – precis som de avlägsna planeter och obeskrivna himlafenomen som teleskopet har upptäckt.

Men nu har världens andra största radioteleskop nått vägs ände.

Areciboteleskopet har fått en 30 meter lång spricka efter att en kabel störtat ned.

I augusti 2020 brast en kabel och slet upp ett 30 meter långt hål i teleskopets stora parabol.

© University of Central Florida

I november bröts an bärande kabel.

Skadorna har nu visat sig vara så omfattande att det inte lönar sig att reparera dem, och det 57 år gamla radioteleskopet kommer nu i stället att rivas.

Mest känt är Arecibo kanske för sin roll som alienjägare inom den gren av vetenskapen som kallas SETI – Search for Extra-Terrestrial Intelligence. Teleskopet har bland annat skickat ut information om mänskligt dna i universum, samt skannat vår galax efter radiovågor utskickade av främmande livsformer.

Arecibos detektivarbete gav bland annat teleskopet en roll i den Oscarsbelönade filmen ”Kontakt” från 1997.

Enligt planerna fortsätter arbetet på Arecibo med några av observatoriets övriga, mindre kraftfulla instrument, som exempelvis LIDAR-faciliteter som observerar solens partikelurladdningar och störningar i magnetosfären.

Men de stora vetenskapliga milstolparna tillhör nu det förflutna för Arecibo, som i knappt 60 år kunnat se ut i rymden, som inga andra teleskop.

📡 Se fem av Arecibos största bedrifter:

Arecibomeddelandet skickades till rymdvarelser från Arecibo-teleskopet

1. Skickade ut tecknad serie i rymden 1974

Arecibomeddelandet år 1974 var den första radiosignalen med ett specifikt mål utanför solsystemet. Det utgörs av 73 rader med vars 23 tecken, vilka bildar ett grafiskt meddelande som huvudsakligen beskriver kemin bakom livet på jorden. Signalen var riktad mot stjärnhopen M13 i utkanten av Vintergatan.

Arne Nordmann / Wikimedia Commons
En radarbild av ytan på Venus tagen av Arecibo-teleskopet

2. Kartlade Venus yta 1981

Venus är permanent dolt under ett tjockt, giftigt molntäcke, men med hjälp av radarvågor skickade från Arecibo kunde astronomer för första gången se planetens yta från jorden. Tack vare dessa bilder fick astronomerna kartor över Venus med betydligt större precision.

NAIC
Tre exoplaneter – Draugr – kretsar runt pulsaren PSR B1257+12

3. Upptäckte de första exoplaneterna 1992

Astronomer kunde med hjälp av Arecibo upptäcka de första tre exoplaneterna – det vill säga planeter utanför vårt solsystem – som sedan fick namnen Draugr, Poltergeist och Phobetor. De kretsar runt pulsaren PSR B1257+12, från vilken teleskopet kan uppfatta radiovågor.

NASA/JPL-Caltech/R. Hurt
Teleskopet Arecibo upptäckte vattenis på Merkurius 1992

4. Hittade vatten på glödhet planet 1992

Areciboteleskopet upptäckte is (gula fläckar) på Merkurius över 400 grader varma yta. Vattnet ligger isolerat i permanent skugga i kratrar vid polerna. Redan 1963 tog teleskopet reda på att planetens år varade i 59 dagar, och inte 88 som man tidigare hade trott.

NAIC
Asteroiden Bennu karaktäriserades av Arecibo-teleskopet

5. Skickade sond på asteroidbesök 2020

Sonden OSIRIS-REx kunde i oktober 2020 landa på asteroiden Bennu och hämta ett prov, tack vare att Arecibo 1999, 2005 och 2011 hade tagit radarbilder (infällt) av den jordnära asteroiden. Bilderna var viktiga pusselbitar i planeringen av OSIRIS-REx resa. Redan 1989 upptäckte Arecibo sin första asteroid, och har sedan dess varnat för objekt på potentiell kollisionskurs med jorden.

NASA/Goddard/University of Arizona/JPL-Caltech