James Webb-teleskopet ska bland annat undersöka om det finns vatten, metan och syre på planeterna i Trappist 1-systemet, vilket kan ge forskarna en bild av möjligheten för att det finns liv på planeten.

Universum - Teleskop

Jätteteleskop ska leta efter liv i nytt solsystem

Från och med nästa år ska världens största teleskop i rymden söka svaret på en av mänsklighetens äldsta frågor: Finns det liv på andra ställen än jorden?

Det är 6 200 kilo tungt, täckt av guld och ska leta efter svaret på en av mänsklighetens äldsta frågor.

James Webb-teleskopet, som ska föras ut i rymden nästa år, är forskarnas största hopp för att kunna utforska planeterna i det nyfunna Trappist 1-system och därmed också potentialen för liv.

Det förklarar bland annat Doug Hudgins som forskar om exoplaneter på Nasa:

”Om dessa planeter har atmosfärer blir James Webb-teleskopet nyckeln som kan avslöja deras hemligheter”,säger han.

Världens största teleskop

Teleskopet är resultatet av ett samarbete mellan ESA, Nasa och Canadian Space Agency och kommer ersätta Hubble-teleskopet som har befunnit sig i omlopp runt jorden sedan 1990.

Med en spegel som är tre gånger större än den som Hubble har kommer det infraröda teleskopet att bli världens största i rymden. I oktober 2018 ska det skickas iväg mer än 1,5 miljoner kilometer från jordens yta.

Teleskopet kommer att kunna ge en unik inblick i om de sju nyfunna planeterna har atmosfärer och om de exempelvis innehåller vatten eller syre som kan vara ett tecken på liv.

Atmosfär kan avslöja liv

Även om tre av planeterna ligger i den beboeliga zonen och forskarna redan nu har en bild av deras massa, storlek och omloppstider, så dröjer det ännu länge innan det går att säga om de är beboeliga eller inte.

Det förklarar Maria Hjort som forskar om exoplaneter vid Stellar Astrophysics Centre i Aarhus i Danmark.

”Vi vet inte om några av planeterna exempelvis har en skenade växthuseffekt som är fallet med Venus”, säger hon.