Vintergatans hjärta, galaxen NGC 4258, den interstellära nebulosan Orion Nebula och den bredaste ringen runt planeten Saturnus.

Spitzerteleskopets arkiv över fascinerande bilder av rymden är stort. Men nu är det slut. Den 30 januari 2020 flyger Spitzer i pension.

Detta efter att Nasa under en längre tid har haft kommunikationsproblem med teleskopet. Därför stänger rymdfartsorganisationen ned Spitzer.

Teleskopet har ingått i rymdprogrammet 'Great Observatories' tillsammans med tre andra superteleskop: Rymdteleskopet Hubble, gammateleskopet Compton och röntgenteleskopet Chandra.

Tittade direkt på planeter

Det nu pensionerade teleskopet var det sista i syskonflocken som skickades upp. Spitzer befann sig kortast tid i rymden - men dess outtröttliga jakt efter liv på främmande planeter var intensiv - och berikande.

Teleskopet var först med att direkt studera exoplaneter. 2005 såg Spitzer det infraröda ljuset från exoplaneten HD 209458 b. Det blev startskottet på ny era.