Svart hål
Tema

Universums allätande jättar

De kan finnas utströdda i universum i miljoner och har en massa som är tillräckligt stor för att förtära allt i sin omgivning – till och med ljus. I april 2019 utbröt extas när astronomer fångade det första exemplaret på en bild med orden: "Det känns som om vi tittar in i helvetets port". Följ med in i de kollapsade jättestjärnor som har förbryllat och fascinerat forskare om vartannat under mer än ett århundrade. Och lär dig mer om varför de fortfarande är en av universums största och mest fascinerande gåtor.

ESO
Svarta hål blir vita hål

Svarta hål blir vita hål

Svarta hål dör i en våldsam förvandling i vilken de slungar ut all sin ­massa i rymden igen och övergår till vita hål. Så lyder en ny teori som nu ska testas. Resultatet kan förändra vår syn på universum för all framtid.

6 Minuter

3 otroliga sanningar om svarta hål
svart hål

3 otroliga sanningar om svarta hål

De är omöjliga att se, men väger tillräckligt för att sluka allt runt omkring sig. Vi tar reda på varför svarta hål fortfarande är en av astronomins största gåtor.

2 Minuter

Sant eller falskt: Är ett svart hål verkligen ett hål?
Zwart gat in het heelal
Svarta hål

Sant eller falskt: Är ett svart hål verkligen ett hål?

De väger tillräckligt mycket för att förtära allt i sin omgivning och illustreras som ett svart, cirkulärt mörker. För att förstå dem kallar vi dem hål – men stämmer det verkligen?

Svarta hål kolliderar i rekordstor krock

Svarta hål kolliderar i rekordstor krock

För fem miljarder år sedan kolliderade två svarta hål med våldsam kraft. Men först nu kan vi se det gigantiska fenomenet.