Svart hål sväljer en sol om dagen

Nya mätningen har avslöjat universums glupskaste svarta hål. På förbluffande kort tid har det vuxit sig mycket större än astronomernas teorier ens tillåter.

Mark Garlick/SPL

Australiska astronomer har hittat det mest utsvultna svarta hålet någonsin.

Det upptäcktes ursprungligen i maj 2018, då astronomer såg ultraviolett strålning komma från de gaser som virvlar runt hålet, men nu har forskare från Australian National University även observerat infraröd strålning från gaserna.

Deras resultat visar att det svarta hålet varje dag slukar en mängd stoft som motsvarar solens massa, samt att hålets totala vikt ligger på omkring 34 miljarder solmassor.

Universums mest ljusstarka kvasar

Det svarta hålet, som har fått namnet J2157, befinner sig i hjärtat av en så kallad kvasar, det vill säga en extremt ljusstark galaxkärna.

Strålningen från gaserna omkring det svarta hålet är flera tusen gånger kraftigare än den totala strålningen från galaxens stjärnor, vilket gör kvasaren till den ljusstarkaste som forskarna hittills har hittat.

Universums hungrigaste svarta hål finns i en extremt ljusstark galaxkärna. Den infraröda strålningen från gaserna kring hålet har avslöjat hur mycket stoft det sväljer.