Svart hål överglänser universums galaxer

Kom längre ut i universum än någonsin tidigare. Kvasaren 3C 273 – ett svart hål omgivet av gas – befinner sig 2,4 miljarder ljusår bort, men i april kan du se den med ett vanligt teleskop.

Om kvasaren

Kvasaren 3C 273 är sannolikt det mest avlägsna objekt du någonsin får chansen att se med ett amatörteleskop.

Dess ljus har rest i mer än 2,4 miljarder år – nästan en femtedel av universums ålder – innan det når fram till ditt öga.

En kvasar är varken en stjärna eller en galax utan ett extremt varmt, skivformat moln av gas som är nära att bli indraget i ett supermassivt svart hål. Fenomenet inträffar i mitten av galaxer – men långtifrån i alla galaxer.

Trots att kvasarer är relativt små – vanligtvis lika stora som vårt solsystem – tillhör de universums ljusstarkaste objekt. De lyser betydligt starkare än det totala ljuset från hela den ga­lax som de är centrum i.

KLICKBAR BILD – Svart hål driver gigantisk ficklampa:

Svart hål driver enorm ficklampa

Ett supermassivt svart hål kan dra i vissa partiklar och kasta ut andra i rymden med ljusets hastighet. Resultatet är en gigantisk kosmisk ljusföreställning.