Kosmisk kollision skapar ny typ av svart hål

Fysiker har för första gången iakttagit att två svarta hål har smält ihop och bildat ett så kallat mellanmassivt svart hål, med en vikt som ligger över hundra gånger solens massa.

Getty Images

Astrofysiker har nyligen iakttagit den största kollisionen någonsin mellan två svarta hål, och resultatet blev ett svart hål av en typ som forskarna aldrig har sett tidigare.

De två svarta hålen vägde 66 respektive 85 gånger så mycket som solen, och fysikernas beräkningar visar att sammansmältningen resulterade i ett svart hål på 142 solmassor.

Därmed har kollisionen frisatt energi som motsvarar nio solmassor. Det mesta av den har rullat genom rymden i form av så kallade gravitationsvågor, som de två detektorerna LIGO i USA och Virgo i Italien kan uppmäta.

© LIGO/Caltech/MIT/R. Hurt (IPAC)

Gravitationsvågor visar de svarta hålens storlek

När svarta hål slukar varandra frisätts enorma mängder energi i form av gravitationsvågor, som rullar genom rymden. Vågornas styrka visar hur tunga de svarta hålen har varit.

• Gränsen låg på 100 solmassor

Hittills har de sammansmältningar av svarta hål, som detektorerna LIGO och Virgo har uppmätt gravitationsvågor från, resulterat i svarta hål på under 100 solmassor.

• Ny kollision slår rekord

Analyser av sammansmältningen av två svarta hål visar nu att de har utgjorts av 66 respektive 85 solmassor. Resultatet blev ett enda svart hål på 142 solmassor.

Sammansmältningen av de två svarta hålen är inte bara den största, utan även den mest avlägsna, som forskarna hittills har fångat upp gravitationsvågor från. Den ägde rum i ett område som i dag ligger 17 miljarder ljusår från oss.

Det är dock inte 17 miljarder år sedan den inträffade, utan bara sju miljarder år sedan, det vill säga när universum var cirka hälften så gammalt som det är i dag. På grund av universums expansion ligger området i dag mycket längre bort än vid den tiden.

Den enorma kollisionen mellan två svarta hål utlöste så kallade gravitationsvågor, som har rullat genom rymden i sju miljarder år, innan de fångades upp av detektorerna Virgo (infälld) och LIGO.