Sort hul

Här är den första bilden av ett svart hål

Inget mindre än en astronomisk sensation – under en presskonferens nyss presenterade ESO den första bilden av ett svart hål.

ESO

European Southern Observatory (ESO) har precis presenterat den första bilden som tagits av ett svart hål.

Bilden visar det supermassiva svarta hål som befinner sig i centrum av den enorma ellipsformade galaxen Messier 87 (M87), drygt 53 miljoner ljusår från jorden.

Det svarta hålet som syns på bilden är – även i jämförelse med andra svarta hål – gigantiskt. Det har en massa som är 6,5 miljarder större än solen.

Svarta hål är osynliga

Vi kan dock inte se just det svarta hålet. Inget kan undslippa det – inte heller ljus – och därför har astronomerna istället fokuserat på den så kallade händelsehorisonten som är det sista ställe där ljus kan undslippa det svarta hålets enorma gravitation.

På bilden syns händelsehorisonten som en ring av ljus.

Sort hul

Det supermassiva svarta hålet som utgör centrum i galaxen M87. Det första svarta hålet som någonsin har fångats på bild.