Forskare hittar svart hål nära oss

Två stjärnors märkliga rörelser har avslöjat att ett svart hål gömmer sig bara 1000 ljusår från jorden. Det är tre gånger närmare en det när svarta hål som astronomerna hittills har känt till.

NASA/JPL-Caltech

Svarta hål är osynliga, eftersom ingen strålning kan slippa ut ur dem. Det enda sättet att hitta dem är genom att observera hur materia i närheten av dem påverkas av deras starka gravitationskraft.

Nu har astrofysiker från ESO upptäckt det hittills närmaste svarta hål, som bara ligger 1000 ljusår från oss.

Avslöjat av två stjärnor

Det svarta hålet avslöjade sig genom att det kretsar runt två stjärnor, och det är stjärnornas rörelse som har övertygat forskarna om att det svarta hålet måste finnas där.

De tre objekten, som tillsammans kallas HR 6819, ligger så nära oss, att stjärnorna syns med blotta ögat från södra halvklotet.

Rörelserna hos två stjärnor (blå) visar att de måste kretsa runt ett svart hål (rött). Stjärnsystemet ligger bare 1000 ljusår från jorden.