Forskare hittar de svarta hålens felande länk

I mitten av stora galaxer finns ett supertungt svart hål som väger flera miljoner gånger mer än solen. Hur dessa jättar uppstod har hittills varit en gåta, men nu har forskare hittat pusselbiten som saknades.

Svarta hål, felande länk
© NASA/JPL-Caltech

För länge sedan i en dvärggalax långt, långt bort utspelas ett drama av kosmiska dimensioner. En stjärna kommer för nära ett lurande svart hål och sugs in av den extrema gravitationen.

Stjärnan kommer inte undan. I en spiralrörelse dras den allt närmare tills den slutligen slits isär.

Det svarta hålet slukar en stor del av stjärnan och slungar iväg resten i en jättelik båge av glödhet materia, som i ett överglänser allt annat ljus från dvärggalaxens stjärnor.

Åttahundrafemtio miljoner år senare, i juni 2020, riktar en grupp astronomer på jorden av en slump sina teleskop mot dvärggalaxen. De letar efter supernovor, det vill säga exploderande stjärnor, men plötsligt ser de det skarpa skenet från stjärnans dödskamp.

Nu, efter två års ingående analyser, vet forskarna vad det var som låg bakom ljusskenet.

Det var en stjärna som slukades av ett svart hål. Ännu viktigare är dock att det svarta hålet är av ett slag som forskarna mycket sällan ser.

Beräkningar visar nämligen att det måste väga mellan 100 000 och en miljon gånger mer än solen. Därmed tillhör det klassen medelstora svarta hål.

Just denna viktklass har i årtionden varit eftersökt av forskarna, eftersom den kan lösa en av astronomins stora gåtor: Hur har de tyngsta svarta hålen i hjärtat av galaxerna blivit så stora? Svaret på den frågan har en avgörande betydelse för hur vår egen galax Vintergatan uppstod.

Svarta hål är osynliga

Svarta hål är ett av universums mest egendomliga fenomen. De bildas när en stor massa samlas på ett mycket litet område, så att gravitationen blir ofantligt stark. Allt som sugs in i ett svart hål kommer för alltid att vara osynligt, eftersom inte ens ljus kan slita sig loss från gravitationens kraft.

Det betyder också att svarta hål är omöjliga att se. De avslöjar bara sin existens genom hur deras gravitation påverkar omgivningarna.

Svarta hål delas in i tre viktklasser, där den lättaste inkluderar hål med en massa som motsvarar den som ett mindre antal stjärnor har. I den tyngsta kategorin återfinns de supertunga svarta hålen, som kan väga flera miljoner gånger mer.

Tre viktklasser av svarta hål

Astronomerna delar in svarta hål i tre kategorier utifrån deras massa. Det finns inga exakta gränser mellan viktklasserna, men det har visat sig att svarta hål i den mellersta kategorin är väldigt svåra att hitta.

Lättviktare: Skapas av exploderande stjärnor

Lättviktare: Skapas av exploderande stjärnor

Den lättaste klassen av svarta hål bildas när stjärnor på minst tre gånger solens massa brinner ut, exploderar och kollapsar. Svarta hål av den här klassen väger vanligen mellan tre och tio solmassor, men den sträcker sig ända upp till 100 solmassor.

Mellanviktare: Döljer sig för astronomerna

Mellanviktare: Döljer sig för astronomerna

Svarta hål på mellan 100 och en miljon solmassor har det hittills varit svårt att hitta några säkra bevis på. Om de finns i stora antal kan det vara ett tecken på att de utgör ett mellansteg som förbinder lättviktarna med tungviktarna.

Tungviktare: Härskar i galaxernas mitt

Tungviktare: Härskar i galaxernas mitt

De så kallade supertunga svarta hålen finns i mitten av stora galaxer, till exempel i Vintergatan. Tungviktarna kan väga allt från en miljon till flera miljarder solmassor. Astrofysikerna är osäkra på hur de supertunga svarta hålen bildas.

Astronomerna har hittat hundratals svarta hål som klassas som lättviktare och tungviktare, men bara en handfull mellanviktare. Och spåren efter dessa – i form av strålning – är i flera fall inte helt säkra. Därför har mellanviktarna kallats de svarta hålens felande länk.

Om de finns i stort antal kan de vara ett stadium mellan lätta och supertunga svarta hål, vilket skulle bekräfta en teori om att tungviktarna har bildats genom att tusentals mindre svarta hål smält samman under loppet av miljardtals år.

Ljuskurva avslöjar felande länk

Den nya upptäckten av ett medelstort svart hål i en dvärggalax gjordes av en slump. En internationell grupp astronomer letade efter supernovor med två optiska teleskop på Hawaii när de lade märke till ljusskenet från dvärggalaxen 850 miljoner ljusår bort.

Det skarpa skenet tilltog mycket snabbt i styrka, och under de följande dagarna och veckorna följde forskarna dvärggalaxen med ännu fler teleskop, bland annat rymdteleskopet Hubble.

Hubbleteleskopet registrerade ljussken

Hubbleteleskopet registrerade ljusskenet när en stjärna slets isär av det nyligen upptäckta medelstora svarta hålet.