krabbnebulosan, nebulosa, neutronstjärna, pulsar, strålning

Zombiestjärna sänder ut extremt kraftfulla röntgenstrålar

En sedan länge död stjärna i centrum av Krabbnebulosan sänder ut enormt kraftfulla röntgenstrålar med jämna mellanrum.

Nasa

En pulsar är resterna av en exploderad stjärna, en så kallad neutronstjärna, som roterar i ofattbart hög hastighet, samtidigt som den skickar ut radiovågor i mycket förutsägbara intervaller – ungefär som en puls.

Nu har forskare upptäckt en synnerligen extrem egenskap hos en pulsar mitt i Krabbnebulosan, en nebulosa som befinner sig omkring 6500 ljusår från jorden. Pulsaren roterar med ofattbara 30 varv i sekunden och är en av de kraftigast lysande stjärnorna på himlen. Nu har det visat sig att pulsaren förutom radiovågor också sänder ut otroligt kraftfulla röntgenstrålar.

Röntgenstrålning inblandad i radiovågorna

Forskare från forskningsinstitutet RIKEN i Japan undersökte pulsaren med hjälp av röntgenteleskopet NICER, som finns på den Internationella rymdstationen, ISS.

Astronomernas data visade att pulsaren sänder ut tusentals extremt kraftfulla röntgenstrålar som förstärker radiovågorna. Tillsammans ger de en kolossalt kraftfull energiurladdning i pulsarens regelbundna intervaller.

Andra observationer visar att även intensiteten i synligt ljus ökar i samma intervaller. Det tyder på att det finns okända underliggande processer i stjärnan som intensifierar all elektromagnetisk strålning från pulsaren.

Forskarna vet ännu inte varför detta händer, men närmare undersökningar av strålningen kan kanske avslöja den gåtfulla pulsarens hemlighet.