Vintergatans ljusstarka centrum dyker upp över södra horisonten sent under sommaren. Det avlägsna ljuset träffar jorden efter en tusentals år lång resa genom galaxens ofattbara tomrum.

© JESPER GRØNNE, WWW.HVADIHIMLEN.DK
Universum - Stjärnor

Vintergatans kärna lyser upp natthimlen

Ett enormt lysande band skär rakt genom natthimlen i mitten av augusti. Så luta huvudet bakåt och låt dig imponeras av alla miljarder stjärnor i vår galax.

Den centrala delen av vår galax, Vintergatan, träder fram som ett lysande band på natthimlen. Vissa delar av bandet är mörkare eftersom de är täckta av enorma gasmoln som befinner sig mellan stjärnorna.

Det supermassiva svarta hålet mitt i galaxen ligger strax ovanför horisonten, men är täckt av de stora gasmolnen. I närheten dyker ett av galaxens ljusstarkaste områden upp mellan molnen.

Nästan precis ovanför dig på himlen kan du se en del av Vintergatans så kallade Orionarm som vårt solsystem befinner sig i.

Så gör du

• Gå ut timmen efter midnatt i mitten av augusti. Strax efter nymåne är månens ljus som svagast och stör därför inte det svaga ljuset från Vintergatans mest avlägsna områden.
  • Välj en mörk plats långt bort från städer. En storstad inom 30 kilometer i sydlig riktning kan lysa många kilometer uppåt i atmosfären, vilket gör att galaxens svaga ljus dränks i ljusföroreningar.
  • För att ta bilder av Vintergatan bör du använda ett vidvinkelobjektiv och ett stabilt stativ till kameran. Välj exponeringar mellan 15 och 30 sekunder för att få bäst bilder.