Vintergatans kärna lyser upp natthimlen

STJÄRNGUIDEN: Ett enormt lysande band skär rakt genom natthimlen i mitten av augusti. Så luta huvudet bakåt och låt dig imponeras av alla miljarder stjärnor i vår galax.

OM VINTERGATAN

Den centrala delen av vår galax, Vintergatan, träder fram som ett lysande band på natthimlen.

Vissa delar av bandet är mörkare eftersom de är täckta av enorma gasmoln som befinner sig mellan stjärnorna.

Det supermassiva svarta hålet mitt i galaxen ligger strax ovanför horisonten, men är täckt av de stora gasmolnen. I närheten dyker ett av galaxens ljusstarkaste områden upp mellan molnen.

Nästan precis ovanför dig på himlen kan du se en del av Vintergatans så kallade Orionarm som vårt solsystem befinner sig i.

Närmare horisonten återfinns ett ljusstarkt område som befinner sig nära galaxens mitt.

Själva centrum av galaxen med det supermassiva svarta hålet Sagittarius A* ligger precis vid horisonten, men går inte att se eftersom det är dolt bakom enorma mörka moln.

GUIDE

Vintergatans ljusstarka centrum dyker upp över södra horisonten sent under sommaren. Det avlägsna ljuset träffar jorden efter en tusentals år lång resa genom galaxens ofattbara tomrum.