Välplacerad asteroid presenterar sig i september

STJÄRNGUIDE: Den 11 september är chansen för att se asteroiden Pallas optimal. Då är den som närmast jorden och befinner sig även som högst på himlen.

NASA

OM PALLASASTEROIDEN

Asteroiden Pallas är det tredje största objektet i asteroidbältet och det andra som upptäckts – därav det officiella namnet ”2 Pallas”.

Den tyska astronomen Wilhelm Olbers upptäckte asteroiden den 28 mars 1802 och den är uppkallad efter vishetens gudinna, Pallas Athena. Pallas befinner sig i opposition på kvällen den 11 september och når då sin högsta position på himlen samtidigt som asteroiden är som närmast jorden med ett avstånd på 321,9 miljoner kilometer.

Meteoriter av typen kolkondriter kan härstamma från kollisioner mellan Pallas och andra asteroider.

© Jesper Grønne, Meteorites.dk

Pallas är drygt 500 kilometer i diameter och består av stenar som vi också hittar i en sällsynt typ av meteoriter som kallas kolkondriter.

De innehåller små kulor av material som har samlats runt det ursprungliga stjärndammet som solsystemet bildades av, inklusive organiska aminosyror och vattenhaltiga mineraler.

GUIDE TILL ASTEROIDEN PALLAS

Pallas går att se mot söder på cirka 30 graders höjd natten till den 12 september.