Vad är en supernova?

Man hör ofta talas om supernovor. Vad är det, och hur uppstår de?

Shutterstock

En supernova är en stjärnas definitiva undergång i en domedagsexplosion. Vid explosionen frigörs all den energi som det annars skulle ha tagit stjärnan flera miljarder år att avge. Därför ökar den sin ljusstyrka enormt och kan kortvarigt överglänsa en hel galax. Explosionen utlöses, när en tung stjärna inte längre klarar av att bära sin egen vikt.

Stjärnan kollapsar, eftersom det inte finns mer energi i dess inre som kan motverka tyngdkraften. När stjärnan bryter samman, startar den frigjorda tyngdenergin ett ragnarök av nya kärnreaktioner, som i själva verket omvandlar stjärnan till en stor vätebomb. Ordet ”nova”, som betyder ny, stammar från Tycho Brahes bok ”De nova stella” från 1573.

Tycho Brahe trodde att han såg en helt ny stjärna, men egentligen var det en befintlig stjärna, som plötsligt lyste upp. Idag används nova om ett mindre ljusutbrott från en stjärna, medan en supernova är en explosion.