Upplev tusentals stjärnor i en enda liten klump

STJÄRNGUIDE: I juninatten samlas nära 3 000 stjärnor i hopen Messier 11, även kallad Vildandshopen. Stjärnorna som skapades för 316 miljoner år sedan hålls samman tack vare stark gravitationen, men om några miljoner år kommer de glida ifrån varandra.

Om Messier 11

2 900 tätt packade stjärnor. Nu har du chansen att få uppleva en av Vintergatans mest massiva så kallade öppna stjärnhopar med hjälp av en vanlig stjärnkikare.

Hopen heter Messier 11 men kallas även för Vildandshopen eftersom den i små teleskop får en triangelform som påminner om formen på en flock flygande vildänder.

Alltsedan stjärnorna i Messier 11 skapades för cirka 316 miljoner år sedan har de varit sammanbundna av gravitationen.

Men precis som i andra öppna stjärnhopar glider stjärnorna långsamt ifrån varandra, och om några få miljoner år kommer de inte längre att hålla ihop.

Alla stjärnorna i hopen har samma ålder, men 2018 upptäckte astronomerna att vissa åldras snabbare än andra eftersom de roterar långsammare runt sig själva.

Guide till Messier 11

Messier 11 (i siktet) hittar du cirka 25 grader över horisonten sydväst om stjärnbilden Örnen.