Upplev stjärnornas närmaste kläckningsplats

STJÄRNGUIDE: Orionnebulosan. Det gigantiska, rödglödande stoftmolnet innehåller hundratals nyfödda stjärnor. Och i dess lysande hjärta letar forskarna nu efter ett massivt svart hål.

ESA/NASA

Om Orionnebulosan

Drygt 700 unga stjärnor håller till i Orionnebulosan och fler tillkommer löpande.

Det stora, glödande stoftmolnet, som har en diameter på 24 ljusår, är födelseplatsen för nya stjärnor, och under nätterna kring nymåne kan du uppleva det häftiga fenomenet med blotta ögat.

Nebulosan befinner sig i stjärnbilden Orion, som består av ett antal klara stjärnor.

Orionnebulosan är vår närmaste nebulosa och den ligger endast 1 344 ljusår från jorden.

I mitten ligger tre stjärnor på en rak linje (Orions bälte) och runt om bildar fyra stjärnor (Orions fötter och axlar) en fyrkantig ram runt bältet.

Orionnebulosan ligger mellan fötterna och bältet, där den är med och bildar Orions svärd.

Med ett avstånd från jorden på cirka 1 344 ljusår är Orionnebulosan den nebulosa som är närmast oss. Därför är den också föremål för forskning.

Forskarna har bland annat hittat stjärnor i nebulosan som har ett moln av stoft och sten virvlandes runt sig – ett moln där planeter bildas.

Små störningar i ett moln av gas och stoft utvecklas till gigantiska stjärnor inom loppet av några miljoner år.

©

Externa störningar gör att gas och stoft klumpas ihop. Klumpens tyngd drar till sig mer stoft från nebulosan.

©

Klumpen roterar och bildar en platt skiva. Stoft dras in mot mitten där en protostjärna bildas.

©

När protostjärnan är tillräckligt varm börjar dess väte fusionera och bilda energi. Den är nu en stjärna.

En studie från 2012 pekar på att nebulosan möjligtvis innehåller ett svart hål. Det skulle i så fall befinna sig mitt i nebulosan i det så kallade Trapetset som innehåller nebulosans mest kraftfulla stjärnor.

Guide till Orionnebulosan