Illustration av en avlägsen galax

Upplev galaxernas kosmiska kamp

GALAXGUIDE: I hundratals miljoner år har Malströmsgalaxen befunnit sig i ett kosmiskt slagsmål med sin mindre följeslagare, galaxen NGC 5195. Kampen har skapat en av stjärnhimlens mest markanta spiralgalaxer och i mars kan du se den spektakulära föreställningen med dina egna ögon.

Om den galaktiska kampen

Samtidigt som jordens djur tog sina första steg på havsbotten för en halv miljard år sedan stötte galaxen NGC 5195 rakt in i sin stora granne Malströmsgalaxen.

Några hundra miljoner år senare kolliderade de båda galaxerna igen.

Illustration av en avlägsen galax

Den ihållande kampen mellan de två galaxerna har bidragit till formen på Malströmsgalaxens markanta spiralarmar.

NGC 5195:s gravitation skickar fortfarande vågor genom grannens gasmoln så att dessa drar sig samman till kompakta, ljusröda klumpar och bildar stjärnor i en ovanligt hög takt.

De nya, blåaktiga stjärnorna blåser med tiden bort den ljusröda gasen.

Kollisioner bildar spiralarmar

Gigantiska, roterande moln av stjärnor, damm och gas kolliderar med varandra och bildar spiralformade galaxer.

NGC 5195 ligger i dag strax bakom Malströmsgalaxen – sett från jorden – och de två galaxerna är ihopkopplade av en bro av damm.

De befinner sig cirka 25 miljoner ljusår från oss, men en mörk kväll kan du se dem med en vanlig kikare. Malströmsgalaxens kärna är extra tydlig.

Den lyser cirka 100 miljoner gånger starkare än solen – dels för att koncentrationen av stjärnor är extremt hög, dels för att det svarta hålet i galaxens mitt orsakar frisättning av enorma mängder energi.

Galaxguide