Tusentals meteorer målar himlen

Kometen Swift-Tuttle är det största objekt som regelbundet kommer nära jorden. Just nu befinner sig vår planet mitt i de rester som kometen har lämnat i vårt område. Resultatet av det är årets kanske mest spektakulära meteorregn och det är som mest intensivt natten mellan den 12 och 13 augusti.

Under de två kommande nätterna lyser årets största meteorsvärm, Perseiderna, upp natthimlen med en spektakulär stjärnfallsshow.

Perseiderna når sin topp i mitten av augusti, då resterna av kometen Swift-Tuttle brinner upp på natthimlen då de träffar jordens atmosfär i cirka 200 000 kilometer i timmen.

Det är därför det är du och dina närmaste ut på en mycket speciell upplevelse i det glittrande mörkret.

OM PERSEIDERNA

Kometen Swift-Tuttle tar vägen förbi det inre solsystemet, mellan solen och Jupiter, vart 133 år.

Vi kommer inte att få se den igen förrän år 2126 – men just nu passerar jorden rakt igenom det spår av stoft och småsten som kometen har lämnat efter sig.

Swift-Tuttles rester ligger som ett permanent band tvärs över hela solsystemet, och när jorden ramlar in i bandet varje sommar förvandlas stoftet och småstenarna till ett festfyrverkeri på himlen.

De små kometdelarna störtar in i vår atmosfär och ger upphov till årets kanske mest spektakulära meteorregn: Perseiderna.

Jorden korsar kometens bana

Kometer kretsar runt solen precis som planeter, men kometernas banor korsar planeternas. Därför hamnar jorden ofta mitt i de rester som kometerna lämnar efter sig.