Nebulosor
Svart nebulosa

Mörka nebulosor är områden med täta stoft- och gasmoln som inte avger något ljus.

© Hewholooks/Wikimedia Commons

Svarta nebulosor

Ett gigantiskt svart E blockerar ljuset från tusentals stjärnor. Just nu kan du se det på himlen med lite hjälp från din kamera.

10 juli 2018 av Jesper Grønne

Mitt i juli kan du uppleva mörka nebulosor, områden i rymden utanför solsystemet som består av relativt täta stoft- och gasmoln.

Molnen avger inget ljus och vi kan därför bara se dem för att de blockerar ljuset från de bakomliggande stjärnorna.

Områdena tycks se tomma ut, men är i verkligheten de tätaste delarna av gigantiska molekylära moln.

Nebulosa föder stjärnor

Stoftpartiklarna är vanligtvis knappt en mikrometer stora, och i den storleken blockerar vissa ämnen effektivt det synliga ljuset.

Liksom andra nebulosor föder även de mörka molnen stjärnor och innehåller därför också väte, helium och andra molekylära förbindelser som stjärnor består av.

Astronomen Edward Emerson Barnard katalogiserade många mörka nebulosor runt år 1900, bland andra B142 och B143 som du kan se i juli.

Så här gör du

• Runt nymånen den 13 juli kan du uppleva de mörka nebulosorna B142–143 – som även kallas Barnards E-nebulosa. De syns bäst i södra Europa där nätterna är mörkare.

• Du behöver inget jätteteleskop. Barnards E-nebulosa är ungefär dubbelt så bred som månen på himlen så ett teleobjektiv på en hyfsad kamera klarar uppgiften.

• Titta mot stjärnbilden Örnen – lite till höger om stjärnan Tarazed – i sydlig riktning. Fokusera optiken och exponera bilden i en minut så syns nebulosorna mot en bakgrund av stjärnor.

Gå på upptäckt i universum

E-nebulosan är bara ett av de fenomen som dyker upp på natthimlen den här sommaren.

Våren är full av astronomiska upplevelser, som du kan uppleva med en kraftig kikare. Om du vill uppleva dem kan du nu skaffa dig det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Orion och se den röda superjätten Betelgeuse senare i år – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.