Stjärnornas färger avslöjar deras temperatur

Röda, gula och blå. En klar vinterkväll går det att med blotta ögat se upp emot 2 700 stjärnor – och om du tittar noga kan du se att de har olika färg. Färgen avslöjar temperaturen på stjärnans yta samt vilken typ av stjärna det rör sig om.

OM STJÄRNORNAS FÄRGER

Stjärnor sänder ut ljus på grund av värmen på ytan, och stjärnornas temperatur avspeglas i färgen på dess ljus.

Precis som järn går från att vara rödglödgande till att vara blåaktigt och sedan vitglödgande när det värms upp är de kallaste stjärnorna röda medan de varmaste är blå.

Att mäta stjärnors temperatur är en av de bästa metoderna för att införskaffa information om stjärnorna.

Genom att jämföra temperaturen med stjärnans totala energiutstrålning – som bland annat avslöjar en del om stjärnans storlek – kan forskarna få veta mer om stjärntypen och hur långt den har nått i sitt liv.

Du kan ta tempen på stjärnorna

Vid första ögonkastet ser de vita ut men vid en närmare titt kan du se ett brett spektrum av färger bland stjärnorna.

• Y-axeln: Stjärnornas energiutstrålning i förhållande till solen
  • X-axeln: Stjärnornas yttemperatur (°C)

När stjärnornas temperatur och energiutstrålning förs in i ett diagram kommer de flesta stjärnorna att lägga sig på den så kallade huvudserien – dessa stjärnor är i färd med att fusionera väte till helium och är därför fort-farande mitt i livet.

En grupp stjärnor, så kallade superjättar, hamnar längst upp i diagrammet. Dessa stjärnor har använt upp vätet i sin kärna och omvandlas senare till supernovor. De lite mindre så kallade röda jättarna kommer i slutändan att bli planetariska nebulosor och dö som vita dvärgar.

GUIDE: TVÅ FÄRGRIKA STJÄRNOR

I mitten av januari kl. 06 på morgonen befinner sig den blåaktiga stjärnan Theta Coronae Borealis 55 grader över den sydöstra horistonten i stjärnbilden Norra kronan (Corona Borealis). Något mer söderut, i stjärbilden Björnvaktaren (Bootes) kan du se det rödaktiga skenet från stjärnan Arcturus.

SÅ GÖR DU

• VAR OCH NÄR?

I januari är det under hela natten fri sikt mot ett antal stjärnor som tydligt illustrerar skillnaden i stjärnornas färger.

Klockan 06.00 hittar du stjärnorna Theta Coronae Borealis och Arcturus halvvägs upp på den sydöstra himlen.

Den förstnämnda är 15 000 grader varm och därför blåaktig medan den sistnämnda är en gigantisk röd stjärna som ”bara” är drygt 4 000 grader varm.

• SYNLIGHET?

Ta en kikare och zooma en smula ut ur fokus. Då förvandlas de små, skarpa stjärnorna till lite större, diffusa ljusfläckar vilket gör det lättare att uppfatta deras olika färger.