Stjärnornas färger avslöjar deras temperatur

STJÄRNGUIDE: Röda, gula och blå. En klar vinterkväll går det att med blotta ögat se upp emot 2 700 stjärnor – och om du tittar noga kan du se att de har olika färg. Färgen avslöjar temperaturen på stjärnans yta samt vilken typ av stjärna det rör sig om.

OM STJÄRNORNAS FÄRGER

Januaris mörka vinternätter är ett bra tillfälle att ta en titt på det ljus som stjärnorna sänder ut.

Vid den här tiden vetter norra halvklotet bort från solen och nattens stjärnor framträder därför starkare.

Stjärnornas färger avslöjar nämligen deras temperatur genom att de kallaste och äldsta stjärnorna är rödaktiga, medan de varmaste, yngsta stjärnorna är blåaktiga. Det blå ljuset är mer energirikt än det röda, och ju varmare en stjärna är desto mer av det blå ljuset sänder den ut.

Mätning av stjärnors temperatur är en av de bästa metoderna för att få veta mer om stjärnorna.

Genom att jämföra temperaturen med stjärnans totala energiutstrålning kan forskarna ta reda på vilken typ av stjärna det rör sig om och hur långt den nått i sitt liv.

Du kan ta tempen på stjärnorna

Vid första ögonkastet ser de vita ut men vid en närmare titt kan du se ett brett spektrum av färger bland stjärnorna.

• Y-axeln: Stjärnornas energiutstrålning i förhållande till solen
  • X-axeln: Stjärnornas yttemperatur (°C)

När stjärnornas temperatur och energiutstrålning förs in i ett diagram kommer de flesta stjärnorna att lägga sig på den så kallade huvudserien – dessa stjärnor är i färd med att fusionera väte till helium och är därför fort-farande mitt i livet.

En grupp stjärnor, så kallade superjättar, hamnar längst upp i diagrammet. Dessa stjärnor har använt upp vätet i sin kärna och omvandlas senare till supernovor. De lite mindre så kallade röda jättarna kommer i slutändan att bli planetariska nebulosor och dö som vita dvärgar.

GUIDE: TVÅ FÄRGRIKA STJÄRNOR