Örnnebulosan

Stjärnhimlen nu

Asteroider, synliga planeter och färgstarka nebulosor. Se de mest spektakulära fenomenen på stjärnhimlen just nu med Illustrerad Vetenskaps guide.

Detta kan du se på stjärnhimlen nu

En klar natt kan du se omkring 5 000 stjärnor med blotta ögat. Utan någon utrustning kommer du också att kunna se de flesta av solsystemets planeter.

Du kan se lavaslätter och meteorkratrar på månen. Och Andromedagalaxens kärna – 2,5 miljoner ljusår bort.

Med en vanlig kikare stiger antalet stjärnor till 100 000, och du kommer även att kunna se avlägsna nebulosor, asteroider och andra planeters månar.

Illustrerad Vetenskap guidar dig till stjärnhimlen just nu och visar dig rätt väg, så att du vet var och när du ska titta.

Synliga stjärnbilder i juni 2022

Jordens rotation runt sin egen axel och dess resa runt solen gör att natthimlens stjärnor och stjärnbilder hela tiden rör sig. Därför finns det flera stjärnbilder som vi bara kan se vid vissa tider på året.

Här är en översikt över de stjärnbilder du kan se på stjärnhimlen i juni.

Stjärnbilder i nordlig riktning vid midnatt

• Lodjuret (Lynx)
  • Draken (Draco)
  • Lilla björnen (Ursa Minor)
  • Giraffen (Camelopardalis)
  • Cassiopeja
  • Cepheus

Stjärnbilder i östlig riktning vid midnatt

• Ödlan (Lacerta)
  • Svanen (Cygnus)
  • Lyran (Lyra)
  • Örnen (Aquila)

Stjärnbilder i sydlig riktning vid midnatt

• Herkules
  • Norra kronan (Corona Borealis)
  • Ormen (Serpens)
  • Ormbäraren (Ophiuchus)
  • Vågen (Libra)

Stjärnbilder i västlig riktning vid midnatt

• Björnvaktaren (Bootes)
  • Stora björnen (Ursa Major)
  • Jungfrun (Virgo)
  • Lejonet (Leo)
Stjärnbilder i juni

Här är alla stjärnbilder du kan se på stjärnhimlen i juni. Kartan visar midnatt mitt i juni.

© Stellarium

Synliga planeter i juni 2022

I juni går det att se vissa planeter i vårt solsystem. Det kräver dock att du vänder blicken mot stjärnhimlen vid särskilda tidpunkter.

Bästa tiden för att se planeterna är den 15 juni, en halvtimme före soluppgången, då samtliga sju befinner sig på rad på östra himlen. Du kan även ha turen att få se asteroiderna Juno och Vesta.

Merkurius i juni

Merkurius kan ses lågt ovanför horisonten i östlig riktning strax före soluppgången.

Venus i juni

Venus kan ses lågt ovanför horisonten i östlig riktning runt soluppgång.

Mars i juni

Mars kan ses i östlig riktning runt soluppgång.

Jupiter i juni

Jupiter kan ses i sydostlig riktning runt soluppgången.

Saturnus i juni

Saturnus kan ses i sydlig riktning strax före soluppgången.

Saturnus på stjärnhimlen i juni

Saturnus är synlig på stjärnhimlen i juni.

Uranus i juni

Uranus ligger i östlig riktning strax före soluppgången. Dess svaga ljus gör den svårt att se.

Neptunus i juni

Neptunus befinner sig i sydöstlig riktning strax före soluppgången. Dess svaga ljus gör det svårt att se planeten.

Andra himlakroppar i juni

Asteroiderna Juno och Vesta syns lågt ovanför horisonten i sydostlig riktning strax före soluppgången.

Fullmåne inträffar den 14 juni och nymåne den 29 juni. Den här månaden är fullmånen en så kallad supermåne, eftersom månen befinner sig särskilt nära jorden.

Speciella fenomen på stjärnhimlen i juni 2022

Vi guidar dig till de ovanliga fenomenen på stjärnhimlen här.

Mörka fläckar varnar för fler solstormar

• När: Hela juni 2022
  • Var: Solfläckarna är synliga på solen. Men skydda dina ögon om du vill se dem! Titta aldrig direkt mot solen – och definitivt inte genom en kikare. Använd exempelvis solförmörkelseglasögon, eller förse din kikare med en liknande skyddsfilm.
Solfläckar på stjärnhimlen i juni

Den mörka kärnan i en solfläck kallas umbra. Där är temperaturen ofta 3500-4000 °C.

Solen är i färd med att ladda upp inför nästa kulmen i din elvaåriga cykel, och redan nu kan vi se varslen som dyker upp som mörka fläckar på dess yta under hela juni.

Solfläckarna bildas där det uppstår buntar av kraftfulla och komplexa magnetfält, som förhindrar värmen inifrån från att strömma ut.

Därför blir områdena kallare än omgivningarna och verkar vara mörka jämfört med dem.

Läs mer om hur du ser solfläckarna här.

Enorma röda blixtar flammar upp ur åskmoln

• När: Hela juni 2022
  • Var: Du kan öka chansen att se de röda luftandarna genom att följa blixtradar, som visar blixtaktiviteten både lokalt och globalt. Håll ett öga på kraftiga åskväder på 150-400 kilometers avstånd. Titta efter rött sken på himlen i riktning mot åskvädret. Du kan inte se åskmoln eller blixtar, eftersom de befinner nedanför horisonten, men de röda luftandarna dyker upp en liten bit ovanför horisonten.
Röda luftandar på stjärnhimlen

Röda luftandar kan bli upp till 40 kilometer höga och uppkommer under åskväder.

Sommaren är säsong för åskväder och därmed även säsong för så kallade röda luftandar.

Röda luftandar är enorma energiurladdningar, som ser ut som avlånga, röda ljussken på 70-80 kilometers höjd.

De utlöses i regel av extremt kraftfulla laddade blixtar med en strömstyrka på 300 000 ampere – tio gånger kraftigare än en normalt negativt laddad blixt.

Läs mer om hur du ser de röda blixtarna här.

Titta närmare månens kratrar och slätter

• När: 14 juni 2022
  • Var: Gå ut efter mörkrets inbrott den 14 juni. Månen står mycket lågt på himlen i sydlig eller sydöstlig riktning. För att se den behöver du ha fri sikt mot horisonten, exempelvis från ett backkrön. En vanlig handkikare ger en betydligt klarare bild av månen än du kan se med blotta ögat. Den avslöjar små detaljer som annars är osynliga.
Supermåne på stjärnhimlen i juni

Månen är täckt av 5 185 stora kratrar – mer än 20 kilometer i diameter – samt många andra mindre kratrar.

När månen ligger närmast jorden i sin månatliga cykel, så upptar den omkring 14 procent större plats på himlen än när den är på den mest avlägsna punkten i sin omloppsbana.

Eftersom du har goda chanser att närstudera dess yta, som är fylld med meteorkratrar, bergskedjor, raviner och slätter.

Rikta blicken mot kanten av månens upplysta sida, där kratrar och berg kastar långa skuggor, som får dem att framträda tydligt.

Läs mer om hur du bäst ser månens kratrar och slätter här.

Månen håller möten med fem planeter

• När: 18 juni 2022
  • Var: Månen och planeterna är synliga på himlen tidigt på morgonen den 18 juni. De syns i en eller två timmar, tills planeterna försvinner i solens ljus knappt en timme före soluppgång. Himlakropparna lyser tydligt och är lätt synliga med blotta ögat. De står lågt över horisonten i söder och sydöst, medan planeterna är placerade till vänster om månen.
Månen och Saturnus

Månen, Saturnus, Jupiter, Mars, Venus och Merkurius. I juni ligger de i en linje på himlen – och du kan se dem med blotta ögat.

Under de allra tidigaste morgontimmarna den 18 juni ligger månen i linje med flera av solsystemets planeter.

Lite till vänster om månen kan du se gasjätten Saturnus, och lite längre till vänster ligger solsystemets största planet, Jupiter, och vår lilla röda granne, Mars.

På ännu längre håll kan du ha turen att se Venus och Merkurius.

Läs mer om hur du upplever planeterna här.

Urgamla stjärnor håller ihop

• När: 28 juni 2022.
  • Var: M13 befinner sig i stjärnbilden Herkules och den 28 juni klockan 23.30 hittar du den 70 grader över den södra horisonten. Under optimala förhållanden är M13 synlig för blotta ögat. Med en handkikare får du lätt syn på klothopen som en lite diffus, tät samling av avlägsna stjärnor. Vill du titta rakt in i den täta stjärnhopen ska du använda ett teleskop.
Klothopen M13 på stjärnhimlen i juni

M13:s alla stjärnor är tätt samlade inom ett område som bara är 145 ljusår i diameter.

Klothopen M13 är en klotformad samling av 300 000 stjärnor, som bildades för cirka 11,65 miljarder år sedan – bara två miljarder år efter stora smällen.

Då var vår galax fortfarande mycket ung och hade ännu inte fått sin platta spiralform.

Vintergatan innehåller minst 150 klothopar och de är i stort sett allihop mer än tio miljarder år gamla – en del bildades innan själva galaxen.

De gamla stjärnhoparna befinner sig i utkanten av Vintergatan – ungefär 25 000 ljusår från centrum.

M13 är den tydligaste på natthimlen och den kan du med lite tur få syn på med blotta ögat – eller en liten handkikare.

Läs mer om hur du ser klothopen här.