Örnnebulosan

Stjärnhimlen nu

Asteroider, synliga planeter och färgstarka nebulosor. Se de mest spektakulära fenomenen på stjärnhimlen just nu med Illustrerad Vetenskaps guide.

Detta kan du se på stjärnhimlen nu

En klar natt kan du se omkring 5 000 stjärnor med blotta ögat. Utan någon utrustning kommer du också att kunna se de flesta av solsystemets planeter.

Du kan se lavaslätter och meteorkratrar på månen. Och Andromedagalaxens kärna – 2,5 miljoner ljusår bort.

Med en vanlig kikare stiger antalet stjärnor till 100 000, och du kommer även att kunna se avlägsna nebulosor, asteroider och andra planeters månar.

Illustrerad Vetenskap guidar dig till stjärnhimlen just nu och visar dig rätt väg, så att du vet var och när du ska titta.

## Synliga stjärnbilder i december 2022

Jordens rotation runt sin egen axel och dess färd runt solen innebär att natthimlens stjärnor och stjärnbilder hela tiden flyttar sig. Därför finns det flera stjärnbilder som vi bara kan se vid vissa tider på året.

Här är en översikt över de stjärnbilder du kan se på stjärnhimlen i december..

Stjärnbilder i nordlig riktning vid midnatt

• Giraffen (Camelopardalis)
  • Cepheus
  • Lilla björnen (Ursa Minor)
  • Draken (Draco)

Stjärnbilder i östlig riktning vid midnatt

• Stora björnen (Ursa Major)
  • Lodjuret (Lynx)
  • Tvillingarna (Gemini)
  • Kräftan (Cancer)
  • Lejonet (Leo)

Stjärnbilder i sydlig riktning vid midnatt

• Kusken (Auriga)
  • Oxen (Taurus)
  • Orion
  • Enhörningen (Monoceros)
  • Floden (Eridanus)

Stjärnbilder i västlig riktning vid midnatt

• Perseus
  • Väduren
  • Andromeda
  • Pegasus
  • Fiskarna (Pisces)
  • Valfisken (Cetus)
  • Ödlan (Lacerta)
  • Cassiopeia
Stjärnbilder i december

Här är alla stjärnbilder du kan se på stjärnhimlen i december. Kartan visar midnatt i mitten av december.

© Stellarium

Synliga planeter i december 2022

I december månad är det möjligt att se några av planeterna i vårt solsystem. Det kräver dock att man vänder blicken mot stjärnhimlen vid vissa tidpunkter.

Merkurius i december

Merkurius ses bäst den 21 december strax efter solnedgången i sydväst.

Venus i december

Venus ses efter solnedgången i sydväst. Den 29 december kan planeten ses nära varandra med Merkurius.

Mars i december

Mars står högt på himlen i sydlig riktning under större delen av natten. Planeten lyser särskilt starkt den 8 december, när sidan som vetter mot jorden är helt upplyst av solen. På morgonen den 8 december kommer fullmånen att glida framför Mars i en timme, vilket skapar en sällsynt Marsförmörkelse.

Jupiter i december

Jupiter är synlig på kvällen i sydvästlig riktning. Planeten är nära månen den 29 december.

Saturnus i december

Saturnus kan ses i västlig riktning tidigt på kvällen.

Uranus i december

Uranus står högt på himlen i söder eller sydvästlig riktning under större delen av natten.

Neptunus i december

Neptunus syns lågt på himlen i sydväst på kvällen.

Andre himmellegemer i december

Fullmånen inträffar den 8 december och nymånen den 23 december.

Speciella fenomen på stjärnhimlen i december 2022

Bli guidad till de speciella fenomenen på stjärnhimlen här.

Polstjärnan är natthimlens brännpunkt

• När: Året runt och hela natten hittar du polstjärnan i riktning norrut, på en höjd på himlen som motsvarar den nordliga breddgraden du observerar från.
  • Var: Du hittar norr om du har en kompass, eller med hjälp av kompassen i en mobiltelefonen. Lite drygt halvvägs uppe på himlen kan du tydligt se en ganska ljus stjärna – när du väl ser den du kommer du inte att tvivla.
Stjärnhimlen Polstjärnan

Stjärnan Polaris, som även kallas Polstjärnan, är lätt att upptäcka i vinterns mörker. Stjärnan har fått sitt namn för att den befinner sig nära den himmelska nordpolen – punkten vertikalt ovanför jordens geografiska nordpol – och därför alltid är placerad i nordlig riktning.

För tillfället är Polaris cirka tre fjärdedelar av en grad från den himmelska nordpolen, men den rör sig sakta närmare, och runt år 2100 kommer den vara bara att en halv grad från nordpolen.

Se Mars med egna ögon

En av de himlakroppar som är lättast att upptäcka just nu är den röda planeten Mars. Planeten brukar vara bland de ljusaste objekten på stjärnhimlen – och just nu lyser den extra starkt eftersom solen, jorden och Mars befinner sig på en rak linje.

• När: Den 8 december klockan 06 på morgonen är Mars mycket nära månen i väster. Klockan 20 på kvällen är Mars längre från månen.
  • Var: Cirka 40 grader upp på himlen i öster.
Se Mars med dina egna ögon - teaser