Stjernehimlen 6 Farverig Måne

Färgglad måne avslöjar sitt förflutna

16 april 2022: Ser månen grå och trist ut? Då ser du inte efter tillräckligt noga. Månen döljer en mängd färger, som avslöjar dess dramatiska förflutna.

Jesper Grønne, HvadiHimlen.dk

OM MÅNEN

Om du tittar noga på månen ser du att den har mörka och ljusa fläckar. De är inte bara slumpmässiga fläckar, utan landskap skapade genom miljardtals år av geologisk historia. Om du kisar kommer du att kunna se svaga färger: Lite blått eller rött i de mörka fläckarna och lite gult på resten av himlakroppen.

Färgerna speglar månens tidiga barndom för 4,5 miljarder år sedan. Vid den tiden var månens yta ett brännande hav av lava. Där hamnade lättare mineraler som fältspat i toppen medan tyngre mineral som järn och pyroxen sjönk djupare. De lätta stenarna är i grunden ljusa, men allra längst upp har de en något mörkare gulaktig nyans. På vissa ställen lyser dock den ljusa färgen igenom där meteoriter har punkterat ytan.

Månens stora mörka fläckar är rika på rödaktigt järn eller blåaktig titan. Dessa mineraler kom upp till ytan för mellan tre och fyra miljarder år sedan när vulkanisk aktivitet pumpade upp magma från månens inre. Sedan dess har magman stelnat till bergarten basalt.

Farver afslører Månens geologi