Stjärnbilden Vattumannen på himlen
© Shutterstock
Universum - Stjärnbilder

Vattumannen - Så hittar du stjärnbilden Vattumannen

GUIDE TILL STJÄRNBILDER: Vattumannen går att se på hösten på norra halvklotet och på våren på södra halvklotet. Hitta Vattumannen med vår stjärnbildsguide och lär dig mer om himlen ovanför oss.

Stjärnbilden Vattumannen

Stjärnbilden Vattumannen är den tionde största stjärnbilden på natthimlen och den går att se på hösten på norra halvklotet och på våren på södra halvklotet.

Trots sin storlek är stjärnbilden en av de svagaste på himlen – ingen av stjärnorna lyser särskilt starkt.

Vattumannen kallas också Vattenbäraren, och de gamla egyptierna såg stjärnbilden som en avbild av Nilens gud, Hapi, som förde livets vatten till himlen och till jorden.

I den grekiska mytologin symboliserade stjärnbilden Vattumannen den stilige Ganymedes, son till den trojanska kungen Tros.

Enligt legenden fördes Ganymedes till Olympus av Zeus för att hälla vatten och vin i gudarnas glas, och förevigades sedan på stjärnhimlen för sitt arbete.

Vattumannen kan gömma på främmande liv

Stjärnbilden Vattumannen är ett paradis för astronomer. Den innehåller ett stort antal galaxer, klotformiga hopar och nebulosor.

Mest framträdande är den berömda Helixnebulosan som ligger cirka 700 ljusår från jorden.

Den färgrika nebulosan är formad som ett gigantiskt öga som stirrar på oss från yttre rymden. Avståndet till nebulosan är relativt kort jämfört med storleken på vår galax på upp emot 200 000 ljusår. Därför har forskarna kunnat studera Helixnebulosan i detalj.

Det mest intressanta himlaobjektet i Vattumannen är dock stjärnsystemet Trappist-1 som ligger 39 ljusår bort. När Trappist-1 upptäcktes av astronomer 2016 väckte det stort intresse runtom i världen.

Stjärnsystemet innehåller nämligen sju planeter som påminner om jorden - så kallade exoplaneter - och planeten Trappist-1e anses vara ett av de mest lovande platserna för främmande livsformer som astronomerna känner till.

Trappist-1 i stjärnbilden Vattumannen

I stjärnbilden Vattumannen ligger stjärnsystemet Trappist-1, cirka 39 ljusår bort från jorden. Trappist-1 innehåller sju jordliknande planeter som kretsar runt en stjärna. Astronomerna uppskattar att tre av planeterna kan ha stora chanser att innehålla liv.