Stjärnbilden Tvillingarna på himlen
Universum - Stjärnbilder

Tvillingarna - Så hittar du stjärnbilden Tvillingarna

GUIDE TILL STJÄRNBILDER: Stjärnbilden Tvillingarna går att se på norra halvklotet från november till april. De flesta vänder dock blicken mot stjärnbilden i december för att se meteorregnet Geminiderna. Hitta Tvillingarna med vår stjärnbildsguide och bli lär dig mer om himlen ovanför oss.

Stjärnbilden Tvillingarna

Stjärnbilderna Tvillingarna, på latin Gemini, är den 30:e största stjärnbilden på himlen och bland de 48 stjärnbilderna som den grekiske astronomen Klaudios Ptolemaios tecknade ned under antiken.

I grekisk mytologi representerar stjärnbilden de två tvillingpojkarna Castor och Pollux, födda av Leda, drottning av Sparta. Enligt legenden våldtogs Leda av Zeus när han förklädd till en svan besökte drottningen. Det är också denna svan som stjärnbilden Svanen har sitt ursprung i.

I vissa berättelser är båda tvillingarna söner till Zeus, medan det i andra endast är Pollux som är deb odödliga sonen till gudarnas konung. I det fallet är Castor dödlig son till drottningens make kung Tyndareos.

Som vuxna väljer tvillingarna att följa med den grekiska legendariska hjälten Jason och hans sjömän argonauterna. De räddar upprepade gånger besättningen från problem, och därför har de också betraktats som förlista sjömäns frälsare.

Castor och Pollux - Tvillingarna i stjärnbilden Tvillingarna

Enligt legenden red Castor och Pollux på två vita hästar som de hade fått av den grekiska havsguden Poseidon.

© Shutterstock

Castor och Pollux förälskar sig i prinsessorna Foibe och Hilaeira, men de var tyvärr redan förlovade med ett annat brödrapar – de kungliga sönerna Idas och Lynceus.

Lynceus hugger ihjäl Castor och strax därefter hämnas Pollux och dödar Lynceus. Det får Idas att attackera Pollux, men i sista sekund ingriper Zeus och räddar sin son.

Pollux ber Zeus att dela sin odödlighet med Castor, och därför placerade Zeus dem båda på himlen i stjärnbilden Tvillingarna.

Tvillingarna bjuder på årets största meteorregn

Tvillingarna är kända för årets mest intensiva meteorregn som kan ge upp emot 150 stjärnfall per timme.

Geminiderna verkar ha sitt ursprung i stjärnbilden Tvillingarna, närmare bestämt runt stjärnan Castor. Du kan dock se stjärnfall över större delen av himlen när Geminiderna visar sig i början av december.

Geminiderna härstammar från asteroiden 3200 Phaeton.

Lär dig mer om Geminiderna och hur du ser årets meteorregn i vår stjärnfallskalender 2020.

Stjärnbilden Tvillingarna innehåller en mängd interstellära objekt, bland annat supernova-resten IC 443, som påminner om en manet, och den planetariska nebulosan NGC 2392.

Fram till sommaren 2020 var NGC 2392 även känd som "Eskimo Nebula", men Nasa, liksom många andra företag och organisationer, har valt att avlägsna det namnet eftersom många uppfattar ordet "eskimå" som nedsättande för den grönländska ursprungsbefolkningen.

NGC 2392 - planetarisk nebulosa i stjärnbilden Tvillingarna

NGC 2392 fick namnet "Eskimånebulosan" eftersom den yttre ringen i nebulosan påminner om kragen på inuiternas skinnjackor.

Så hittar du stjärnbilden Tvillingarna

Stjärnbilden Tvillingarna på himlen

I denna översikt hittar du några av de tydligaste stjärnorna i stjärnbilden Tvillingarna. Om du tycker att det är svårt att hitta Tvillingarna kan du leta upp stjärnbilden Orion eftersom Tvillingarna befinner sig strax ovanför till vänster.

Stjärnbilden Lilla hunden, med den starkt lysande stjärnan Procyon, ligger också strax söder om Tvillingarna.