Universum - Stjärnbilder

Stjärnbilden Draken - så här hittar du stjärnbilden

GUIDE TILL STJÄRNBILDERNA: Stjärnbilden Draken har fått sitt namn efter en drake med flera huvuden och går att se hela året från norra halvklotet. Hitta stjärnbilden Draken med hjälp av vår stjärnbildsguide och lär dig mer om himlen ovanför oss.

Stjärnbilden Draken

Stjärnbilden Draken, draco på latin, är den åttonde största stjärnbilden på himlen och går att se hela året från norra halvklotet.

Det finns flera myter bakom stjärnbilden, men den som förekommer oftast handlar om Herakles och hans tolv uppdrag - de så kallade tolv stordåden.

Då Herakles är ett resultat av Zeus otrohet har Zeus hustru Hera i åratal försökt förstöra Herakles liv. En dag lyckas hon driva Herakles till vansinne, vilket får honom att döda sin hustru, kungadottern Megara, och deras två barn.

När Herkules blir sig själv igen söker han upp ett orakel för att be om råd. Oraklet säger att Herakles ska sona sina gärningar genom att tjäna hos kung Eurystheus i tolv år. Om Herakles kan utföra de totalt tolv uppdragen som kungen ger honom kommer Herakles bli odödlig och hamna i Olympen - de grekiska gudarnas kungarike.

En av de tolv uppdragen går ut på att stjäla några gyllene äpplen som Zeus har fått av Hera i bröllopsgåva. Men han kan inte bara plocka äpplena. De vaktas nämligen av hesperiderna, jätten Atlas döttrar, och inte minst den farliga draken Ladon som ibland sägs ha 100 huvuden.

Enligt myten dödar Herkules efter mycket besvär Ladon och som en hyllning till det dödade djuret skickar Hera upp den på himlen i form av stjärnbilden Draken.

Draken användes som polstjärna

En av stjärnorna i stjärnbilden Draken, Thuban, användes som polstjärna i det forna Egypten eftersom läge vid den tiden låg nära himlens nordpol.

Eftersom jorden inte är klotrund slingar sid dess rotation fram och tillbaka. Fenomenet kallas precession och innebär att stjärnor och därför ändrar också stjärnbilder position över tid. Därför gav Thuban vidare stafettpinnen till en ny polstjärna för cirka 5 000 år sedan.

Förutom att tidigare ha varit ett landmärke är Draken också känd för att innehålla nebulosor och galaxer. En av de mest kända nebulosorna är den så kallade Kattögenebulosan vars struktur är en av de mest komplexa som har observerats.

Kattögenebulosan i stjärnbilden Draken

Kattögenebulosan finns i stjärnbilden Draken, och den upptäcktes av den brittiske astronomen William Herschel 1786.

Så hittar du stjärnbilden Draken

Stjärnbilden Draken

I denna översikt hittar du några av de starkast lysande stjärnorna i stjärnbilden Draken.