Stjärnbilden Oxen på natthimlen
Universum - Stjärnbilder

Oxen - stjärnbilden Oxen

GUIDE TILL STJÄRNBILDERNA: Stjärnbilden Oxen är en av de äldsta stjärnbilderna och den går att se på vintern och våren på norra halvklotet. Hitta Oxen med hjälp av vår stjärnbildsguide och lär dig mer om himlen ovanför oss.

Stjärnbilden Oxen

Oxen är en av de äldsta stjärnbilderna man känner till. Det finns 13 000 år gamla väggmålningar som visar stjärnbilden med stjärnhopen Plejaderna.

Enligt grekisk mytologi förvandlades guden Zeus sig till en vit tjur för att förföra den vackra feniciska prinsessan Europa som plockade blommor vid stranden. Hon var så fascinerad av det vackra djuret att hon satte sig på dess rygg och kelade med det.

För sent upptäckte hon att Oxen, Zeus, sprang ut till havet och simmade till ön Kreta. Här avslöjade Zeus sitt sanna jag och gjorde Europa till drottning av den grekiska ön. För att föreviga denna händelse placerade Zeus sitt alter ego, Oxen, på himlen.

Det kanske mest iögonfallande föremålet i stjärnbilden Oxen är stjärnhopen Plejaderna, som är den stjärnhop som befinner sig närmast jorden. Och det är (naturligtvis) också förknippat med en grekisk legend.

Historien säger att jätteguden Atlas sju döttrar jagades av Orion. För att skydda dem från den stora jägaren förvandlade Zeus systrarna till duvor och placerade dem på himlen. Det är därför Plejaderna också kallas för "De sju systrarna".

Oxen innehåller himlens tydligaste stjärnhop

I närheten av den mycket starkt lysande stjärnan Aldebaran, även kallad ”Oxens röda öga”, är den starkast lysande stjärnhopen på natthimlen.

Plejaderna befinner sig 440 ljusår bort och domineras av starkt lysande blå stjärnor som bildats under de senaste 100 miljoner åren.

Stjärnhopen kännetecknas av att ha bildats samtidigt och att de tillsammans utgör ett fysiskt system av stjärnor som hör ihop.

Plejaderna i stjärnbilden Oxen

Plejaderna, även kallade M45, Sjustjärnorna eller "De sju systrarna" är den mest kända och utan tvivel den mest iögonfallande stjärnhopen för blotta ögat. Hopen domineras av varma blå stjärnor som har bildats under de senaste 100 miljoner åren.

© Shutterstock

Plejaderna är dock inte den enda stjärnhopen som lockar astronomer till stjärnbilden Oxen.

Själva huvudet på Oxen bildas bland annat av stjärnhopen Hyaderna som befinner sig 150 ljusår bort. Till skillnad från stjärnhopen Plejaderna, som bildar Oxens hals, är Hyaderna mer utspridda.

Galileo Galilei var den första som såg Plejaderna genom ett teleskop. Det hände redan 1610, då den italienska astronomen noterade hela 36 stjärnor i hopen. Idag vet vi att stjärnhopen består av minst 3 000 stjärnor.

Den vackra, lysande halsen i stjärnbilden Oxen kommer dock inte att vara för evigt. Astronomer uppskattar att Plejaderna kommer att lösas upp inom de närmaste 250 miljoner åren.

Så hittar du stjärnbilden Oxen

Stjärnbilden Oxen på natthimlen

I denna översikt hittar du några av de tydligaste stjärnorna i stjärnbilden Oxen.

Om du tycker det är svårt att hitta stjärnbilden Oxen kan du försöka hitta stjärnbilden Orion först. Orions bälte kännetecknas av tre starka stjärnor och om du drar ett streck från bältet mot höger träffar du på stjärnbilden Oxen.