stjärnbilden jungfrun
© Shutterstock
Universum - Stjärnbilder

Jungfrun - så hittar du stjärnbilden Jungfrun

GUIDE TILL STJÄRNBILDER: Stjärnbilden Jungfrun är en näst största av de 88 officiella stjärnbilderna. Jungfrun går att se från mars till augusti på norra halvklotet, och under hösten och vintern på södra halvklotet. Hitta Jungfrun med vår stjärnbildsguide och lär dig mer om himlen ovanför oss.

Stjärnbilden Jungfrun

Stjärnbilden Jungfrun är den näst största stjärnbilden och den lyser som starkast på norra halvklotet mellan april och juni. Jungfrun kan dock ses från mars och ändra fram till augusti. På södra halvklotet syns stjärnbilden som bäst under hösten och vintern.

Stjärnbilden Jungfrun visas som en kvinna med ett sädesax intill stjärnbilderna Lejonet och Kräftan.

I grekisk mytologi hänvisar Jungfrun till Persefone som är dotter till Zeus och hans syster Demeter, som höstens gudinna.

Enligt den grekiska legenden förde Hades bort Persefone till underjoden vilket ledde till att Demeter förstörde grödorna på jorden.

Zeus försökte att få Persefone fri från Hades, vilket endast lyckades delvis. Hades låter Persefone komme hem till våren varje år för att hjälpa till med skörden.

Det var förklaringen till varför stjärnbilden endast går att se under mars till augusti på norra halvklotet.

Jungfrun döljer tusentals galaxer

I stjärnbilden Jungfrun döljer den så kallade Virgohopen sig: En galaxhop med upp emot 2 000 galaxer.

De flesta galxerna i Virgohopen befonner sig cikra 65 miljoner ljusår från oss. Det innebär att ljuset från dessa stavlägsna stjärnkluster har färdats genom rymden i cirka 65 miljoner år.

Virgohopen kan ses i stjärnbilden Jungfrun

I stjärnbilden Jungfrun döljer sig Virgohopen: En galaxhop med upp emot 2 000 galaxer. Bilden är tagen av Hubble-teleskopet och visar galaxen Messier 104 som befinner sig 28 miljoner ljusår från jorden.