Stjärnbilden Herkules på natthimlen
Universum - Stjärnbilder

Herkules - stjärnbilden Herkules

GUIDE TILL STJÄRNBILDERNA: Stjärnbilden Herkules är en av de största stjärnbilderna och kan ses på norra halvklotet från maj till augusti. Hitta Herkules med hjälp av vår stjärnbildsguide och lär dig mer om himlen ovanför oss.

Stjärnbilden Herkules

Herkules är den femte största stjärnbilden på himlen och kan ses både i södra och norra halvklotet.

Stjärnbilden föreställer den gudomliga grekiska hjälten Herkules som knäfaller över draken Ladon som kopplas till stjärnbilden Draken.

Enligt legenden dödade Herkules draken i en av totalt tolv uppgifter som han hade tilldelats för att sona för mordet på sin fru, kungens dotter Megara, och deras två barn.

Om den grekiska hjälten utförde alla uppgifterna skulle han bli odödlig och inlåst i Olympus - de grekiska gudarnas rike.

En av de tolv uppgifterna handlade om att stjäla några gyllene äpplen som Zeus hade fått från sin mamma Hera i bröllopsgåva. Äpplena bevakades av hesperianerna, jätten Atlas döttrar, samt den hemska draken Ladon, som i vissa berättelser hade 100 huvuden.

Enligt myten dödade Herkules Ladon och som belöning för sin tapperhet placerades Herkules därefter på himlen av guden Jupiter.

Herkules stjärnhop får meddelande från jorden om 25 000 år

Messier 13 lyser upp stjärnbilden Herkules som en gigantisk vit kula. Den gigantiska klotformiga stjärnhopen innehåller över 300 000 olika stjärnor och är det starkast lysande i sitt slag som vi kan se på himlen från våra breddgrader.

Messier 13 kallas även för Herkules-hopen och upptäcktes först 1774 av Edwin Hubble. Den imponerande samlingen av stjärnor är dock betydligt äldre. Astronomer uppskattar att den klotformiga stjärnhopen bildades för ungefär 11,65 miljarder år sedan - bara två miljarder år efter universums uppkomst.

Den klotformiga stjärnhopen ligger cirka 500 miljoner ljusår bort i stjärnbilden Herkules. M13:s många stjärnor är tätt packade på ett område som endast är 145 ljusår i diameter. Avstånden mellan dem är därför kort och i hopens centrum kan det finnas 100 stjärnor inom tre ljusår.

Messier 13 - stjernehob i stjernebilledet Herkules

Messier 13 – også kendt som Herkules-hoben – ligger omkring 500 millioner lysår væk i stjernebilledet Herkules. Hoben indeholder bl.a. et væld af unge, stjernedannende spiralgalakser.

© Shutterstock

Ibland hamnar stjärnorna så nära varandra att de kolliderar. Kollisionerna kan bilda nya stjärnor som åtskiljer sig från de gamla stjärnorna genom att vara mer blåaktiga i färgen.

1974 ledde tätheten av stjärnor i Herkuleshopen att astronomer skickade ett radiomeddelande mot hopen. Enligt teorin var möjligheten att kommunicera med någon form av liv större i ett område tätt packat av himlakroppar.

Meddelandet utarbetades bland annat av den ikoniska Nasa-astronomen Carl Sagan och det innehöll en binärt kodad ritning, full av information om jorden såsom vårt system av siffror, en människokropp och de molekyler som utgör dna.

Meddelandet skickades från Arecibo-observatoriet, men det kommer att dröja länge innan vi vet om främmande livsformer har fått det. På grund av det enorma avståndet till den klotformiga stjärnhopen i stjärnbilden Herkules kommer det att ta cirka 25 000 år för meddelandet att nå fram.

Så hittar du stjärnbilden Herkules

Stjernebilledet Herkules på nattehimlen

I denna översikt hittar du några av de tydligaste stjärnorna i stjärnbilden Herkules.

Du hittar stjärnbilden enklast genom att hitta stjärnmönstret (asterismen) Grundvalen. Grundvalen är ett trapetsformat mönster som bildar Herkules torso. Om du kan hitta Grundvalen kan du även vända blicken något mot höger och se den klotformiga stjärnhopen Messier 13.