Stjärnbilden Altaret

Altaret – Så här hittar du stjärnbilden

GUIDE TILL STJÄRNBILDER: Stjärnbilden Altaret refererar till en grekisk sägen om ett barnoffer och är en av de minsta stjärnbilderna på natthimlen. Hitta stjärnbilden Altaret med hjälp av vår stjärnbildsguide och lär dig mer om himlen ovanför oss.

Stjärnbilden Altaret

Stjärnbilden Altaret, på latin Ara, är den 63:e största stjärnbilden och därför en av de minsta på natthimlen.

I den grekiska mytologin refererar Stjärnbilden Altaret till det altare där kung Lykaon offrade ett barn till Zeus.

Lykaon förvandlades omedelbart till en varg som tros ha varit ursprunget till stjärnbilden Vargen.

Stjärnbilden Altaret innehåller vacker nebulosa

Stjärnbilden Altaret innehåller även nebulosan Stingray Nebula, den pre-planetariska nebulosan Water Lily Nebula och stjärnhoparna NGC 6397 och NGC 6193.

Stingrocknebulosan kan ses i stjärnbilden Altaren

Så hittar du stjärnbilden Altaret

Stjernebilledet Alteret
/ 8

Beta Arae (β)

Ljusstyrka: Från jorden har stjärnan Beta Arae en ljusstyrka - eller så kallad skenbar magnitud - på 2,84. Beta Arae är därför den mest lysande stjärnan stjärnbilden Altaret (Arae).

Skenbar magnitud är en astronomiskt klassificeringssystem som anger ljusstyrkan hos himlakroppar sedd med blotta ögat från jordens yta.

Avstånd till jorden: 650 ljusår bort

Alpha Arae (α)

Alternativt namn: Choo
Ljusstyrka: Från jorden har stjärnan Alpha Arae en ljusstyrka - eller så kallad skenbar magnitud - på 2.93. Alpha Arae är därför den andra mest lysande stjärnan i stjärnbilden Altaret (Arae).

Avstånd till jorden: 270 ljusår bort

Epsilon Arae (ε)

Epsilon Arae består av två stjärnor som kretsar runt varandra.

Ljusstyrka: Från jorden har stjärnorna Epsilon Arae1 och Epsilon Arae2 en ljusstyrka - eller så kallad skenbar magnitud - på 4,67 respektive 5,29. Stjärnorna är därför några av de mindre lysande stjärnorna i stjärnbilden Altaret (Arae).

Färg: Epsilon Arae1 orange/röd medan Epsilon Arae2 är gul/vit
Avstånd till jorden: Epsilon Arae1 är 360 ljusår bort och Epsilon Arae2 är 89 ljusår bort

Delta Arae (δ)

Ljusstyrka: Från jorden har Delta Arae en ljusstyrka - eller så kallad skenbar magnitud - på 3,62. Delta Arae är därför en av de mindre lysande stjärnorna i stjärnbilden Altaret (Arae).

Färg: Blå
Avstånd till jorden: 198 ljusår bort.

Zeta Arae (ζ)

Ljusstyrka: Från jorden har Zeta Arae en ljusstyrka - eller så kallad skenbar magnitud - på 3,13. Zeta Arae är därför den tredje mest lysande stjärnan i stjärnbilden Altaret (Arae).

Avstånd till jorden: 490 ljusår bort

Gamma Arae (ϒ)

Ljusstyrka: Från jorden har Gamma Arae en ljusstyrka - eller så kallad skenbar magnitud - på 3,34. Gamma Arae är därför den fjärde mest lysande stjärnan i stjärnbilden Altaret (Arae).

Avstånd till jorden: 1113,19 ljusår bort

Eta Arae (η)

Ljusstyrka: Från jorden har Eta Arae en ljusstyrka - eller så kallad skenbar magnitud - på 3,76. Eta Arae är därför en av de mindre lysande stjärnorna i stjärnbilden Altaret (Arae).

Avstånd till jorden: 299 ljusår bort

Theta Arae (θ)

Ljusstyrka: Från jorden har Theta Arae en ljusstyrka - eller så kallad skenbar magnitud - på 3,67. Theta Arae är därför en av de mindre lysande stjärnorna i stjärnbilden Altaret (Arae).

Avstånd till jorden: 810 ljusår bort