Cassiopeia
Stjärnan Kappa Cassiopeiae bildar en röd chockvåg av kolliderande stjärnvindar och interstellär gas.
© NASA/JPL-Caltech
Universum - Stjärnor

Stjärnan som lyser upp Cassiopeias planeter

De fem starkt lysande stjärnorna i stjärnbilden Cassiopeia bildar ett stort W på stjärnhimlen. Den är lätt att hitta under de mörka timmarna i juni och leder ögonen mot ett område av Vintergatan som är full av anmärkningsvärda stjärnor och exoplaneter som är nära och kan ha atmosfär.

År 1572 upptäckte Tycho Brahe en supernova i stjärnbilden Cassiopeia.

Det bidrog till grundandet av den moderna astronomin som sedan har tagit sig an Cassiopeias många exoplaneter. 14 av stjärnorna har visat sig vara omgivna av exoplaneter.

En av dem, HD 219134 b, är en stenplanet som kretsar runt sin stjärna på tre dygn, är 4,5 gånger så massiv som jorden och befinner sig blott 21 ljusår härifrån.

Minst tre andra exoplaneter kretsar runt stjärnan, men HD 219134 b är särskilt intressant eftersom den sett från jorden passerar framför sin stjärna, HD 219134. Det gör den lätt att studera. Astronomer anser att planeten troligtvis har en atmosfär..

Stjärnan är på väg ut ur galaxen

I stjärnbilden finns stjärnan Kappa Cassiopeiae, en blå supergigant som har 33 gånger så stor diameter som solen och som är 300 000 gånger starkare än den.

I förhållande till grannstjärnorna har den en relativ hastighet på fyra miljoner kilometer i timmen på sin väg ut ur Vintergatan.

När partiklar från dess stjärnvind kolliderar med interstellär gas ackumuleras en chockvåg som går att se som en tolv ljusår lång och 1,8 ljusår bred, röd båge i ett rymdteleskop.

Gå på upptäckt i universum

Cassiopeias smitande stjärna och jordliknande planeter är bara ett av alla fenomen som dyker upp på natthimlen i år.

Våren är full av astronomiska upplevelser, som du kan uppleva med en kraftig kikare. Om du vill uppleva dem kan du nu skaffa dig det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Orion och se den röda superjätten Betelgeuse senare i år – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.

Gigantisk stjärna vägrar att dö

En av Cassiopeias stjärnor exploderade 1572 i en enorm explosion som var synlig på himlen i flera år efteråt. Explosionen – en så kallad supernova – tog livet av stjärnan.

Men supernovor är inte nödvändigtvis lika med döden. En gigantisk nyupptäckt stjärna har exploderat minst fem gånge runder de senaste fyra åren.

Du kan läsa mer om stjärnan som vägrar att dö i nummer 11 av Illustrerad Vetenskap.