Stjärna lyser upp Cassiopeias planeter

De fem starka stjärnorna i stjärnbilden Cassiopeia ritar ett stort W på stjärnhimlen, som gör den lätt att hitta under majs mörka timmar. Den leder dessutom blicken i riktning mot ett område av Vintergatan som är full av anmärkningsvärda stjärnor och exoplaneter, som ligger nära och eventuellt har atmosfär.

NASA/JPL-Caltech

Bakom Cassiopeia

År 1572 upptäckte Tycho Brahe en supernova i stjärnbilden Cassiopeia. Det blev en av grundstenarna i den moderna astronomin, som sedan dess har kartlagt Cassiopeias många planeter.

Av stjärnorna har 14 visat sig vara omgärdade av exoplaneter. En av dem, HD 219134 b, är en stenplanet som kretsar runt sin stjärna inom loppet av tre dygn, är 4,5 gånger mer massiv än jorden och som bara befinner sig 21 ljusår härifrån.

© NASA/JPL-Caltech

Cassiopeja perfekt för teleskop

En stenplanet som kretsar runt Cassiopeja-stjärnan HD 219134 (gul) ger forskarna en utmärkt möjlighet att studera avlägsna planeter.

Planeten HD 219134 b (mörkbrun) är lätt att studera från jorden eftersom den befinner sig nära oss och passerar framför sin stjärna.

Den kan even­tuellt ha en atmosfär men är för nära stjärnan för att hysa liv.

Minst tre andra exoplaneter kretsar runt stjärnan, men HD 219134 b är särskilt intressant eftersom den sedd från jorden passerar framför sin stjärna, HD 219134.

Det gör den lätt att studera. Astronomer tror att denna planet kan ha en atmosfär.

I stjärnbilden finns stjärnan Kappa Cassiopeia, en blå superjätte som lyser 300 000 gånger starkare än solen och med 33 gånger större diameter.

© NASA/JPL-Caltech

Med en relativ hastighet på 4 000 000 km/h jämfört med grannstjärnorna är den på väg ut ur Vintergatan.

När partiklar från dess stjärnvindar kolliderar med interstellär gas ansamlas materia som bildar en chockvåg. Genom ett rymdteleskop syns den som en tolv ljusår lång och 1,8 ljusår bred röd båge.

Guide till stjärnbilden