Solstormar skapar färgglad ljusshow högt uppe i jordens atmosfär

STJÄRNGUIDE: Solstormar sänder ut en våg av partiklar som kraschar in i jordens magnetfält och får atmosfären att lysa upp i regnbågens färger. Fenomenet kallas norrsken och du kan uppleva den vackra kollisionen i större delen av norra Europa.

Om solstormar

Jordens magnetfält räddar våra liv varje dag. Det fungerar som en gigantisk sköld som får skadlig strålning från solen och universum att studsa bort igen.

Strålningens kollision med magnetfältet kan i vissa fall synas från jorden i form av syd- eller norrsken.

Fenomenet uppstår när solstormar skickar en våg av partiklar mot jorden. Partiklarna knuffar till magnetfältets fältlinjer och provocerar fram en ström av laddade partiklar i jordens atmosfär.

Ögat är känsligt för de gröna färgerna på natthimlen och därför ser polarskenet ofta svagt grönaktigt ut.