Söderns nebulosor kommer på besök

Juli 2022: Större delen av året är de färgglada nebulosorna Lagunnebulosan och Trifidnebulosan endast synliga från sydliga breddgrader, men nu har du chansen att få se de kosmiska konstverken – och allt du behöver är en vanlig kikare.

NASA

Den befinner sig drygt 4 000 ljusår bort, men du kan se den med hjälp av en vanlig kikare. Lagunnebulosan är gigantisk – cirka 110 ljusår på bredden – och den är som gjord för att titta på en varm sommarnatt.

Lagunnebulosan hittas i stjärn-bilden Skytten, som inte går att se från det norra halvklotet under vintern.

Ultraviolett strålning framkallar det färgglada ljuset

Strax ovanför Lagunnebulosan kan du även se den något mindre Trifidnebulosan. De båda nebulosorna innehåller så kallade emissionsnebulosor – det vill säga gasmoln som träffas av strålning från närliggande stjärnor och därefter sänder ut färgstarkt ljus – i synnerhet rött ljus.

Ultraviolett strålning från närliggande stjärnor åtskiljer Lagunnebulosans atomer. Atomerna avger färgstark strålning när de återställs igen.

Ultraviolett strålning träffar väteatomer

Lagunnebulosan består främst av väteatomer. Nebulosans stjärnor sänder ut stark ultraviolett strålning som träffar väteatomerna.

©

Väteatomerna splittras i protoner och elektroner

Strålningen är tillräckligt stark för att dela upp varje väteatom i dess beståndsdelar: En positivt laddad proton (rött) och en negativt laddad elektron (blått).

©

Protoner och elektroner söker sig tillbaka till varandra

Protonen och elektronen hittar tillbaka till varandra igen, men elektronen befinner sig längre från protonen än vad den gjorde i den ursprungliga atomen.

brintatom, lys

Elektroner friger rött ljus

Elektronen hoppar tillbaka till sin ursprungliga plats nära protonen. Hoppet friger energi i form av rött ljus.

Färgerna är bara synliga med hjälp av teleskop, men nebulosorna går att se i svartvitt med en kikare eller blotta ögat.

Lagunnebulosans form beror till stor del på en enda stjärna som befinner sig mitt i nebulosan.

Strålning blåser hål i nebulosan

Stjärnan, Herschel 36, lyser cirka 200 000 gånger starkare än solen och dess kraftiga strålning har skapat stora hål i nebulosan.

De stora hålen hjälper astronomer att få en bättre inblick i vad som händer inne i nebulosan – inklusive hur nya stjärnor skapas ur klumpar i gasmolnen.

GUIDE TILL LAGUN- OCH TRIFIDNEBULOSORNA

Sydens stjernetåger

VAR OCH NÄR?

Vid midnatt mellan den 28 och 29 juli är himlen tillräckligt mörk för att du ska kunna se Lagun- och Trifidnebulosorna. De står lågt på himlen – knappt tio grader över horisonten i söder.

SYNLIGHET?

Du behöver hitta en mörk plats avskärmad från artificiellt ljus med fri sikt mot den södra horisonten. Låt ögonen vänja sig vid mörkret i 15 minuter så att de blir mer ljuskänsliga.

Runt midnatt riktar du kikaren mot söder. Om du lyfter blicken långsamt från horisonten kan du få syn på två dimmiga vita fläckar – Lagunnebulosan och Trifidnebulosan.