Söderns nebulosor kommer på besök

Större delen av året syns de färgrika nebulosorna Lagunnebulosan och Trifidnebulosan endast från sydliga breddgrader, men nu har du god chans att få se de kosmiska konstverken – och det enda du behöver är en vanlig handkikare.

NASA

Den befinner sig drygt 4 000 ljusår bort, men du kan se den med hjälp av en vanlig kikare. Lagunnebulosan är gigantisk – cirka 110 ljusår på bredden – och den är som gjord för att titta på en varm sommarnatt.

Lagunnebulosan hittas i stjärn-bilden Skytten, som inte går att se från det norra halvklotet under vintern.

Ultraviolett strålning framkallar det färgglada ljuset

Strax ovanför Lagunnebulosan kan du även se den något mindre Trifidnebulosan. De båda nebulosorna innehåller så kallade emissionsnebulosor – det vill säga gasmoln som träffas av strålning från närliggande stjärnor och därefter sänder ut färgstarkt ljus – i synnerhet rött ljus.

Bakom fenomenet: Atomer levererar färgstark ljusshow

Ultraviolett strålning från närliggande stjärnor åtskiljer Lagunnebulosans atomer. Atomerna avger färgstark strålning när de återställs igen.

Färgerna är bara synliga med hjälp av teleskop, men nebulosorna går att se i svartvitt med en kikare eller blotta ögat.

Lagunnebulosans form beror till stor del på en enda stjärna som befinner sig mitt i nebulosan.

Strålning blåser hål i nebulosan

Stjärnan, Herschel 36, lyser cirka 200 000 gånger starkare än solen och dess kraftiga strålning har skapat stora hål i nebulosan.

De stora hålen hjälper astronomer att få en bättre inblick i vad som händer inne i nebulosan – inklusive hur nya stjärnor skapas ur klumpar i gasmolnen.

GUIDE TILL LAGUN- OCH TRIFIDNEBULOSORNA