Polstjärnan på himlen

Polstjärnan - så hittar du Polstjärnan

Polstjärnan är en av de mest kända stjärnorna på norra halvklotet. Men visste du att Polstjärnan inte är en stjärna, och att titeln "Polstjärnan" cirkulerar?

Polstjärnan

Polstjärnan, Alfa Ursae Minoris, kallas även Polaris, men så kommer det inte alltid att vara.

Namnet Polstjärnan är nämligen inte knutet till en viss stjärna utan till den stjärna som befinner sig närmast nordpolen på himlen. För närvarande är Polaris - den nuvarande Polstjärnan - ungefär en grad från nordpolen på himlen. Men när jordens rotationsaxel förskjuts i en cirkelrörelse förändras bilden långsamt.

Om 100 år kommer avståndet vara bara en halv grad, men om tusentals år kommer Polaris ha flyttat sig långt bort från sin nuvarande position. År 13727 kommer exempelvis Polstjärnan att vara den starka stjärnan Vega, som finns i stjärnbilden Lyren.

Stjärnornas förändrade position innebär också att Polaris inte alltid har varit Polstjärnan. Under antiken var Polstjärnan stjärnan Thuban i stjärnbilden Draken.

Tack vare sitt läge har Polstjärnan använts för att navigera ända sedan vikingatiden.

Den möjligheten har inte funnits på södra halvklotet, då det inte finns några betydande stjärnor nära himmelens sydpol.

Så hittar du Polstjärnan

Polstjärnan är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Lilla björnen och därför kan du hitta Polstjärnan genom att hitta stjärnbilden.

Lilla björnen påminner om stjärnbilden Karlavagnen eftersom det också har formen av en vagn med ett slags handtag. De åtskiljer sig dock i flera avseenden från varandra.

Lilla björnen är till exempel alltid upp och ner i förhållande till Karlavagnen, och de två stjärnbildernas handtag står mitt emot varandra. Dessutom syns Lilla björnen mycket svagare på natthimlen, och det är egentligen bara Polstjärnan som syns riktigt bra.

Polstjärnan kan ses i stjärnbilden Lilla Björnen

Polstjärnan finns i stjärnbilden Lilla Björnen. Men eftersom stjärnbilden bara är den 56:e största på himlen kan det vara svårt att lokalisera den och hitta Polstjärnan.

Om du inte kan se stjärnbilden Lilla björnen kan du hitta Polstjärnan genom att leta upp Karlavagnen och dess bakre ände - det vill säga den motsatta änden av Karlavagnens handtag.

De båda stjärnbilderna ligger ganska nära varandra, och om du drar en rak linje från Karlavagnen två bakre stjärnor kommer du att hitta Polstjärnan.

Polstjärnan i förhållande till Karlavagnen

Polstjärnan, Polaris, går att hitta i en rak linje från Karlavagnens bakre del.

Polstjärnan består av flera stjärnor

Polstjärnan Polaris ser ut som en enda stjärna, men består faktiskt av flera stjärnor.

I kikare kan du se den ljusa huvudstjärnan Polaris A och den något svagare följeslagarstjärnan Polaris B. Det var den brittiska astronomen William Herschel som gjorde den upptäckten 1780.

1929 visade det sig att Polaris A också är en dubbelstjärna, och 2005 förevigades följeslagarstjärnan Polaris Ab för första gången av Hubble Space Telescope.

Avståndet mellan Polaris A och Polaris B är 18 astronomiska enheter. Det finns ungefär samma avstånd som mellan solen och Uranus.

Polstjärnan - Polaris A och Polaris Ab

Sedd från jorden har Polaris A en ljusstyrka - så kallad skenbar magnitud - på 1.88. Polaris Ab (röd cirkel) har en skenbar magnitud på 9,20. Det innebär att den är betydligt svagare än Polaris A.