Betelgeuse

Orions tickande bomb lyser upp i vintermörkret

STJÄRNGUIDE: Superjätten Betelgeuse rör sig hastigt mot en supernova-explosion som kommer förvandla stjärnan till antingen ett svart hål eller en neutronstjärna. Men dessförinnan kommer jätten, vars massa är cirka 21 gånger så stor som solens massa, vara synlig på natthimlen i december.

NASA

Om Betelgeuse

När natten blir mörk i dagarna omkring nymåne den 26 december kan du få se en av himlens starkast lysande stjärnor: Alfa Orionis, även kallad Betelgeuse.

Stjärnan är en så kallad röd superjätte och precis som andra röda jättar har Betelgeuse använt upp vätet i sin kärna och kommer därför snart att brinna upp.

När det sker exploderar stjärnan i en supernovaexplosion och blir synlig på dagen. Faktum är att Betelgeuse redan har börjat krympa – och det snabbt.

På blott 15 år, från 1993 till 2008, minskade superjättens radie med 15 procent och den fortsätter att krympa mot den slutliga explosionen som kommer förvandla Betelgeuse till antingen ett svart hål eller en neutronstjärna.

Den låga bränsletillförseln innebär dessutom att Betelgeuse är kallare än andra stjärnor och därför har ändrat färg över tiden, från vitglödande till röd.

Betelgeuse närmar sig kollaps

Superjätten förbrukar sin energi snabbt och närmar sig en total kollaps där den antingen blir en neutronstjärna eller ett svart hål.

Trots sin framträdande position på himlen vet forskarna fortfarande inte exakt hur stor Betelgeuse är.

Det beror på att stjärnan pulserar och att inga objekt kretsar runt den. Astronomerna uppskattar att dess massa är upp emot 21 gånger större än solens massa.

Guide till Betelgeuse