Betelgeuse

Orions tickande bomb lyser upp i vintermörkret

STJÄRNGUIDE: Superjätten Betelgeuse utvecklas hastigt mot en super­novaexplosion som kommer att förvandla stjärnan till ett svart hål eller till en neutronstjärna. Men dessförinnan kommer jätten, som har cirka 21 gånger så stor massa som solen, att vara synlig på natthimlen i oktober.

NASA

Om Betelgeuse

När nätterna är som mörkast i oktober kan du njuta av Alfa Orionis, även kallad Betelgeuse, som är en av himlens starkast lysande stjärnor

Stjärnan är en så kallad röd superjätte, och precis som andra röda jättar har Betelgeuse förbrukat vätet i sin kärna och kommer därför snart att brinna upp.

När det sker exploderar stjärnan i en supernovaexplosion och blir synlig på dagen. Faktum är att Betelgeuse redan har börjat krympa, och det snabbt.

Mellan 1993 och 2008 minskade superjättens radie med 15 procent, och den fortsätter att krympa mot den slutliga explosionen som kommer att förvandla Betelgeuse till antingen ett svart hål eller en neutron-stjärna.

Superjätten förbrukar sin energi snabbt och närmar sig en total kollaps där den antingen blir en neutronstjärna eller ett svart hål.

Åtta miljoner år sedan

Superjätten Betelgeuse föddes då stoft och gas från en nebulosa pressades ihop av gravitationen.

I dag

Betelgeuse är i dag 750 gånger större än solen och kommer att explodera som en supernova inom en miljon år.

Om 7,5 miljarder år

Efter supernovan kommer Betelgeuse att antingen bli en neutronstjärna eller ett svart hål. Vilken vet man dock inte ännu.

Den begränsade bränslemängden innebär dessutom att Betelgeuse är kallare än andra stjärnor, och därför har den med tiden ändrat färg från vitglödande till röd.

Astronomer har svårt att avgöra exakt hur stor Betelgeuse är, dels för att den pulserar, dels för att inga objekt kretsar kring den.

Enligt nya uppskattningar har stjärnan förmodligen en massa som motsvarar mellan 16,5 och 19 gånger solens massa.

Guide till Betelgeuse

Betelgeuse stjernekort

Betelgeuse syns 30 grader över horisonten i sydost klockan 01.30.