Nyupptäckt komet visar sig för första och enda gången

STJÄRNGUIDE: Kometen C/2017 T2 PanSTARRS upptäcktes i oktober 2017. Den 26 december kan du uppleva den för första och enda gången, när den susar förbi jorden. Och allt du behöver är en handkikare.

Om C/2017 T2 PanSTARRS

Ingen nu levande människa kommer få chansen att återse kometen C/2017 T2 PanSTARRS, som upptäcktes så sent som den 2 oktober 2017.

Precis som de flesta andra kometer härstammar kometen från Kuiper-bältet lite utanför planeternas banor, men kollisioner och planeternas gravitation kan få kometer att byta bana så att de söker sig in mot det inre solsystemet.

Vissa hamnar i en kort bana runt solen och Jupiter, medan andra – som denna komet – får en väldigt avlång bana som med många års mellanrum skickar in kometen nära solen och som i detta fall också förbi jorden.

Kometen kommer så nära jorden att vi i december 2019 kan se den och dess svans enbart genom att använda en handkikare.

Kometen är lättast att se vid nymåne den 26 december, men den lyser starkare under den första delen av 2020 då den närmar sig solen.

Guide til C/2017 T2 PanSTARRS

Ingen nu levande människa kommer få chansen att återse den nyupptäckta kometen C/2017 T2.