Nebulosor

Svarta nebulosor

Det är kometen Thatcher som varje år vid denna tid ligger bakom meteorsvärmen Lyriderna.

© Shutterstock

Meteorsvärm ger liv åt aprilhimlen

Du har goda möjligheter att uppleva en kaskad av stjärnfall när meteorsvärmen Lyriderna lyser upp himlavalvet i slutet av april.

17 april 2018 av Nanna Vium

Ta på dig en varm tröja och fyll termosen med varm choklad.

I slutet av april har du möjlighet att få en astronomisk upplevelse utöver det vanliga när meteorsvärmen Lyriderna ger liv åt himlavalvet med upp till 20 stjärnfall i timmen.

Har sin källa i en stjärnbild

Lyriderna är en av de årligen återkommande meteorsvärmarna och den är aktiv i perioden från den 14 till den 30 april med kulmen omkring natten till den 23 april.

Då kan du förvänta dig mellan 10 och 20 stjärnfall i timmen och i ytterst sällsynta fall ända upp till 100.

Svärmen har fått sitt namn för att stjärnfallen ser ut att komma från stjärnbilden Lyran, som är relativt lätt att hitta eftersom Vega – himlens femte ljusstarkaste stjärna – återfinns där.

Kometrester bombarderar atmosfären

Meteorsvärmen dyker upp för att jorden varje år vid den här tiden passerar resterna av kometen 1861G1-Thatcher. Resterna bombarderar vår övre atmosfär i inte mindre än 177 000 kilometer i timmen och brinner upp.

Det resulterar i ljusstarka stjärnfall på himlen.

Kometens omloppstid runt solen är 415 år, och senaste gången den hade vägarna förbi vår del av solsystemet var 1861. Därför finns det inga fotografier av själva kometen sedd från jorden.

Gå på upptäckt i universum

Våren är full av astronomiska upplevelser, som du kan uppleva med en kraftig kikare. Om du vill uppleva dem kan du nu skaffa dig det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Orion och se den röda superjätten Betelgeuse senare i år – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.