Kom nära Karlavagnens sexdubbla stjärna

STJÄRNGUIDE: Vid midnatt i hela maj månad befinner sig Mizar mer än 60 grader över västra horisonten.

Om den sexdubbla stjärnan

Vid en första anblick ser stjärnan Mizar ut som de andra i Karlavagnen.

Men tittar du närmare kommer du upptäcka att det finns en andra stjärna – Alcor – tätt intill. Alcor och Mizar befinner sig endast cirka ett ljusår ifrån varandra och de båda stjärnorna roterar långsamt runt varandra.

Mizar och Alcor har varit kända sedan forntiden, men på 1600-talet upptäckte astronomerna att Mizar var en dubbelstjärna.

Omkring år 1900 kunde astronomer se att var och en av Mizars två delar består av två stjärnor.

Mizar är alltså ett stjärnsystem bestående av fyra stjärnor som roterar runt varandra.

År 2009 kunde forskare avslöja att Alcor också består av flera stjärnor – en stor, klar stjärna och en liten så kallad röd dvärg. Alcor och Mizar innehåller därmed totalt sex stjärnor – varav fem troligen är större än solen.

Guide till stjärnbilden

Stjärnhimlen

• VAR OCH NÄR?

Vid midnatt kan du hitta Karlavagnen högt över ditt huvud i nordvästlig riktning. Mizar är den näst yttersta stjärnan i Karlavagnens “vagnstång” och Alcor är precis bredvid.

• SYNLIGHET?

Du kan åtskilja Alcor och Mizar med blotta ögat. Men du behöver ett gigantiskt teleskop för att se alla sex stjärnorna i stjärnsystemet.

• HUR?

Välj en systemkamera med kort teleobjektiv. Fokusera manuellt och använd stativ och självutlösare. Ställ in slutartiden till 2–10 sekunder, bländaren till 4–8 och välj en ISO som förhindrar överexponering.