Kan solsystemer have to stjerner? sv

Ett solsystem där planeterna kretsar runt två stjärnor låter som rena rama science fiction. Men enligt uppgift ska det finnas dubbelstjärnor. Stämmer det?

Nasa/ESA/Centre de Données astronomiques de Strasbour

Långt ifrån alla stjärnor färdas ensamma genom rymden. Minst hälften rör sig i par med en medföljande stjärna och tillhör ett system med två eller flera stjärnor, som gravitationen håller kvar i fasta banor omkring en gemensam tyngdpunkt.

Inom endast 20 ljusår från solen finns det 16 dubbelstjärnor och tre tredubbelstjärnor. Solens närmaste granne, Alfa Centauri, är exempelvis ett system med tre stjärnor – de båda stjärnorna Alfa Centauri A och B i en bana nära varandra samt en mer avlägsen och svagare Proxima Centauri.

Dubbelstjärnor bildas i samma gas- och stoftmoln. Därför består de av exakt samma grundämnen och är lika gamla.

Några gånger föds de dock med olika massa, och det gör att de utvecklas annorlunda och inte lever lika länge. Stjärnan med störst massa dör först.

Solens tvilling lever fortfarande

Några forskare antar till och med att alla stjärnor, inklusive vår egen sol, en gång föddes som dubbelstjärnor. Solens hypotetiska tvilling med namnet Nemesis har för flera miljarder år sedan kommit in i en bana som har fört den långt ut ur solsystemet.

Enligt forskarna finns Nemesis emellertid kanske fortfarande i Vintergatan. Tvillingen är sannolikt en så kallad brun dvärg, det vill säga en liten och kall stjärna, som aldrig blir varm nog för att starta en fusionsreaktion.

Tre metoder fångar dubbelstjärnor

Dubbelstjärnor kretsar runt samma tyngdpunkt, men ofta är bara en stjärna synlig. Därför använder astronomerna flera metoder för att upptäcka paren.

1. Astrometriska dubbelstjärnor