Universum stjärnfabrik solsystemet

Jorden ligger mitt i en stjärnfabrik

Solsystemet befinner sig inuti en gigantisk gasbubbla. Nu har astronomer upptäckt att den 1 000 ljusår stora bubblan bildar tusentals nya stjärnor vid sin yta och ständigt förvandlar vår natthimmel.

Leah Hustak/CfA

Om du ibland känner att du lever i en bubbla har vetenskapen nu starka bevis för att det faktiskt är så – även om det förmodligen är en något större bubbla än du kanske föreställer dig.

Med hjälp av data från rymdteleskopet Gaia har astronomer för första gången sammanställt en detaljerad 3D-karta över den så kallade Lokala bubblan. Kartan avslöjar inte bara att jorden befinner sig mitt i en stjärnproducerande bubbla, utan också hur den uppstod.

"Den lokala bubblan bildades av en serie våldsamma supernovaexplosioner som har ägt rum under de senaste 14 miljoner åren. När supernovorna exploderade startade de chockvågor som svepte ihop den närliggande gasen i ett tätt skal som bildar ytan på bubbla", förklarar Catherine Zucker, astronom vid Harvard Smithsonian Center for Astrophysics, för Illustrerad Vetenskap.

Bubblan mäter 1000 ljusår i diameter och fungerar som en slags kosmisk förlossningsklinik som ständigt förändrar vår natthimmel.

Supernovor blåste upp bubblan

Den Lokala bubblan är ett tomrum mellan stjärnorna i vår lokala galax, Vintergatans Orionarm, och bildades för cirka 14 miljoner år sedan när en jättestjärna först kollapsade och därefter exploderade som en supernova.

I Vintergatan exploderar ungefär två supernovor undre varje århundrade och på en bråkdel av en sekund frigörs lika mycket energi som strömmar ut ur solen under en miljon år.

15 supernovor har gradvis blåst upp Lokala bubblan under de senaste 14 miljoner åren.

Supernovor sänder ut stora mängder gammastrålning, som skapas när en viss variant av aluminium sönderfaller till magnesium. Astronomer kan mäta gammastrålningen och på så sätt registrera att en stjärna har exploderat vid någon tidpunkt.

På så sätt har de analyserat att totalt 15 supernovor under de senaste 14 miljoner åren har bidragit till bubblans expansion och blåst upp den ännu mer.

Varje gång en av stjärnorna har exploderat har den slungat i väg – utåt – all materia som fanns i området runt den, såsom damm och väte.

Med tiden har därför supernovorna skapat en ficka i rymden som utgör bubblans inre. Till exempel rymmer fickan enbart en tiondel av det väte som finns utanför bubblan.

Solsystemet Lokala bubblan stjärnor
© Leah Hustak/CfA

Sju klungor sprutar ur sig stjärnor

Solsystemet är omgivet av den så kallade Lokala bubblan – en gigantisk bubbla av damm och gas. Den Lokala bubblan är inte formad som en perfekt sfär, utan sträcker sig cirka 500 ljusår från vardera sidan av solen. Som jämförelse är stjärnan närmast solen, Proxima Centauri, cirka 4,2 ljusår bort.

Bubblans inre är i princip utan substans, men på dess utsida har väte och andra grundämnen samlats i sju kluster, som bland annat inkluderar stjärnbilderna Flugan och Kameleonten. Hoparna är veritabla stjärnfabriker, där materiens höga täthet säkerställer att nya stjärnor bildas hela tiden.

Enligt astronomer är den Lokala bubblan långt ifrån ensam, och de antar att majoriteten av stjärnorna i universum bildas på ytan av liknande bubblor.

Astronomer har känt till Lokala bubblan i 50 år, men det är först nu som data från Gaia-teleskopet och nya datorprogram tydligt visar hur stor bubblan egentligen är, hur den är utformad och vad som händer utmed dess yta.

Och det är faktiskt en hel del.

Fusion tänder stjärnor

Forskare från bland annat Harvard & Smithsonian Center for Astrophysics har studerat avstånden till de närmaste stjärnområdena runt solen, och det visar sig att de flesta nya stjärnorna finns vid bubblans yta.

Men inte nog med det – de rör sig också bort från solen med en hastighet som motsvarar bubblans egen expansionshastighet.

Rymdteleskopet Gaia

Rymdteleskopet Gaia kretsar 1,5 miljoner kilometer från jorden i den så kallade lagrangepunkt L2 där omloppsbanan inte störs.