Universum - Stjärnor

Hur kan vi veta om stjärnorna fortfarande existerar?

Ljuset från stjärnor och galaxer kan ta tusentals eller miljoner år på sig för att nå jorden, så hur vet vi egentligen om ljuskällorna fortfarande finns?

Vi ser aldrig universum som det ”ser ut” idag. Även vår närmaste granne månen ser vi som den såg ut för lite mer än en sekund sedan.

Att astronomer trots det tar lugnt på problemet beror på att de vet att stjärnor är stora gasklot, som omvandlar väte till helium. Utifrån försök och teori vet man hur långsamt denna process fortskrider. Mycket få stjärnor hinner därför ändra utseende på så kort tid som ett par tusen år, som är den tid det tar ljuset från de mest avlägsna stjärnorna att nå jorden. Alla stjärnor i Vintergatan befinner sig nämligen mindre än 100000 ljusår från solen, och de starkaste stjärnorna på himlen är ”bara” cirka 50 ljusår bort.

Läs mer om hur stjärnor uppstår.

Sannolikheten talar alltså för att stjärnhimlen fortfarande ”ser ut” som den gör i detta ögonblick. Galaxerna är mycket längre bort än stjärnorna, men man kan likväl mycket väl utgå ifrån att de närmaste galaxerna ser ut som de uppenbarar sig för oss – galaxer förändras nämligen ännu långsammare än stjärnor.

De mest avlägsna, synliga galaxerna, som befinner sig mer än en miljard ljusår bort, kan dock ha förändrats så markant att vi inte skulle känna igen dem, om vi kunde se dem i det tillstånd de befinner sig i just nu. Galaxer kan existera i många miljarder år, så även om fjärran galaxer har förändrat sitt utseende, kan vi räkna med att de fortfarande existerar.