Hitta Jupiter och dess fyra största månar

September 2022: Just nu ligger solen, jorden och Jupiter i linje med varandra, vilket ger dig en enastående möjlighet att se solsystemets största planet – och dess månar.

Solen, jorden och Jupiter ligger just nu i en rak linje, vilket innebär att solen och Jupiter är på var sin sida om oss.

Fenomenet kallas opposition, vilket ger två fördelar när vi studerar planeten: För det första är avståndet mellan jorden och Jupiter minimalt – för det andra är planeten synlig under hela natten.

79 månar ligger i omlopp runt Jupiter. Den största, Ganymedes, är solsystemets största måne och större än planeten Merkurius.

Jupiter är den största och tyngsta planeten i vårt solsystem. Dess massa är dubbelt så stor som solsystemets övriga planeter tillsammans.

Men inte nog med det – Jupiter är även den planet i solsystemet som har näst flest månar, bara Saturnus har fler.

Astronomerna fortsätter att hitta nya månar – 2015 hittade de 15, 2016 två och 2018 tio. Antalet kända månar har därmed stigit till 79.

Stora månar går att se med handkikare

De nyupptäckta månarna är dock så små att de endast går att se med hjälp av starka teleskop.

Å andra sidan är de fyra största månarna – Io, Europa, Ganymedes och Callisto – så pass stora att vi kan studera dem med hjälp av en vanlig handkikare. De upptäcktes av Galileo Galilei 1610 och kallas därför för de galileiska månarna.

Ytan på Jupiter-månen Io är ärrad av massvis av vulkaner. Månen är det mest vulkaniskt aktiva klotet i solsystemet och vulkanerna spyr ut sin materia mer än 400 kilometer i världsrymden.

Om du följer Jupiter under flera nätter i sträck kan du se de fyra månarna dansa runt planeten. Då och då försvinner en eller flera av månarna, antingen för att de passerar in bakom Jupiter eller för att de döljs i dess ljus.

Bakom fenomenet: Månarna förflyttar sig snabbt

Jupiters fyra största månar (Io, Europa, Ganymedes och Callisto) kretsar runt planeten med så hög hastighet att du kan se dem förflytta sig dag för dag. Varje linje illustrerar ett nytt dygn.

Guide till Jupiters månar