Hitta Jupiter och dess fyra största månar

MÅNGUIDE: Juni innebär unika möjligheter för att studera solsystemets största planet, Jupiter. Just nu är planeten nämligen som närmast oss i sin bana runt solen. Har vi tur och får flera klara nätter i rad går det att i en handkikare se hur de fyra största månarna kretsar runt planeten.

Solen, jorden och Jupiter ligger just nu på en rak linje så att solen och Jupiter befinner sig på varsin sida om oss. Fenomenet kallas opposition och innebär två fördelar när vi studerar planeten:

För det första är avståndet mellan jorden och Jupiter minimalt – för det andra är planeten synlig för oss hela natten.

79 månar ligger i omlopp runt Jupiter. Den största, Ganymedes, är solsystemets största måne och större än planeten Merkurius.

Jupiter är den största och tyngsta planeten i vårt solsystem. Den väger mer än dubbelt så mycket som sol­systemets övriga planeter ihop. Men inte nog med det – Jupiter är den planet i solsystemet som har flest månar.

Faktum är att astronomerna fortsätter att hitta nya månar – de hittade 15 år 2015, två år 2016 och tio år 2018 – och nu finns det 79 kända månar.

Stora månar går att se med handkikare

De nyupptäckta månarna är dock så små att de endast går att se med hjälp av starka teleskop.

Å andra sidan är de fyra största månarna – Io, Europa, Ganymedes och Callisto – så pass stora att vi kan studera dem med hjälp av en vanlig handkikare. De upptäcktes av Galileo Galilei 1610 och kallas därför för de galileiska månarna.

Ytan på Jupiter-månen Io är ärrad av massvis av vulkaner. Månen är det mest vulkaniskt aktiva klotet i solsystemet och vulkanerna spyr ut sin materia mer än 400 kilometer i världsrymden.