Hitta Jupiter och dess fyra största månar

MÅNGUIDE: Den 20 augusti får vi en enastående möjlighet att studera solsystemets största planet, Jupiter. Just nu befinner sig planeten nämligen närmast oss i sin omloppsbana runt solen. Har vi turen att få några stjärnklara nätter i rad kan du med en handkikare se de fyra största månarna kretsa runt planeten.

Solen, jorden och Jupiter ligger just nu i en rak linje, vilket innebär att solen och Jupiter är på var sin sida om oss.

Fenomenet kallas opposition, vilket ger två fördelar när vi studerar planeten: För det första är avståndet mellan jorden och Jupiter minimalt – för det andra är planeten synlig under hela natten.

79 månar ligger i omlopp runt Jupiter. Den största, Ganymedes, är solsystemets största måne och större än planeten Merkurius.

Jupiter är den största och tyngsta planeten i vårt solsystem. Dess massa är dubbelt så stor som solsystemets övriga planeter tillsammans.

Men inte nog med det – Jupiter är även den planet i solsystemet som har näst flest månar, bara Saturnus har fler.

Astronomerna fortsätter att hitta nya månar – 2015 hittade de 15, 2016 två och 2018 tio. Antalet kända månar har därmed stigit till 79.

Stora månar går att se med handkikare

De nyupptäckta månarna är dock så små att de endast går att se med hjälp av starka teleskop.

Å andra sidan är de fyra största månarna – Io, Europa, Ganymedes och Callisto – så pass stora att vi kan studera dem med hjälp av en vanlig handkikare. De upptäcktes av Galileo Galilei 1610 och kallas därför för de galileiska månarna.

Ytan på Jupiter-månen Io är ärrad av massvis av vulkaner. Månen är det mest vulkaniskt aktiva klotet i solsystemet och vulkanerna spyr ut sin materia mer än 400 kilometer i världsrymden.

Om du följer Jupiter under flera nätter i sträck kan du se de fyra månarna dansa runt planeten. Då och då försvinner en eller flera av månarna, antingen för att de passerar in bakom Jupiter eller för att de döljs i dess ljus.

Bakom fenomenet: Månarna förflyttar sig snabbt

Jupiters fyra största månar (Io, Europa, Ganymedes och Callisto) kretsar runt planeten med så hög hastighet att du kan se dem förflytta sig dag för dag. Varje linje illustrerar ett nytt dygn.

Guide till Jupiters månar

Du hittar Jupiter 20 grader över den södra horisonten.

©

När?

När Jupiter är i opposition den 20 augusti kan du se planeten och dess fyra största månar tydligt under större delen av natten.

Var?

Jupiter står som högst på himlen i söder klockan 01.27, uppemot 20 grader på himlen i södra Skandinavien. Till vänster om Jupiter står Ganymedes ytterst och Io innerst, till höger syns Europa innerst och Callisto ytterst.

Hur?

Det är lätt att få syn på Jupiter med blotta ögat – den lyser starkare än stjärnorna på himlen. För att se månarna bör du använda en vanlig kikare och ha stöd för armbågarna så att du får en bild utan skakningar.

MER OM SOLSYSTEMETS MÅNAR

Solsystemets månar erbjuder extrema väderförhållanden

När Neil Armstrong landade på månen den 21 juli 1969 satte han ned foten på en karg och grå yta bestående av sten och ett fint lager damm.

Men så rofyllda är definitivt inte solsystemets övriga månar. Våra grannplaneters naturliga satelliter är enorma, isfyllda och emellanåt direkt skadliga.