Stjärnhop
I stort sett alla stjärnor i M13 bildades samtidigt ur ett stort gasmoln för 11,65 miljarder år sedan.
© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk
Universum - Stjärnor

Gamla stjärnor håller sig nära varandra

11,65 miljarder år – den klotformiga stjärnhopen M13:s stjärnor har hållit ihop sedan universum var ungt. Förhållandet mellan dem är fortfarande lika intimt som då. De rör sig som en stor enhet och kommer ibland så nära varandra att de kolliderar och bildar nya stjärnor.

Den är nästan lika gammal som själva universum. M13 är en klotformig samling av 300 000 stjärnor som bildades för cirka 11,65 miljarder år sedan – det vill säga bara två miljarder år efter stora smällen.

Vid den tidpunkten var vår galax fortfarande ung och hade ännu inte fått sin platta spiralform.

Vintergatan rymmer minst 150 klotformiga stjärnhopar och i stort sett samtliga är drygt tio miljarder år gamla – vissa bildades till och med före själva galaxen.

De gamla stjärnhoparna befinner sig i utkanten av Vintergatan – cirka 25 000 ljusår från centrum. M13 är den tydligaste på natthimlen och med lite tur går den att se med blotta ögat, i annat fall med en vanlig kikare.

Kollisioner skapar blåaktiga stjärnor

M13:s många stjärnor befinner sig nära varandra i ett område som bara är 145 ljusår i diameter.

Det gör att avståndet mellan dem är litet – i hopens centrum kan det finnas 100 stjärnor inom tre ljusår.

Stjärnorna hamnar ibland så nära varandra att de kolliderar och kollisionerna kan bilda nya stjärnor som skiljer sig från de äldre genom att vara mer blåaktiga.

Stjärnhop roterar som enhet

Den klotformiga stjärnhopen M13:s 300 000 stjärnor har befunnit sig nära varandra sedan universums begynnelse och de rör sig fortfarande i takt.