Ballongteleskop ska studera födseln av stjärnor och planeter

Från 40 kilometers höjd ska ett infrarött teleskop undersöka hur gas och stoft bildar nya himlakroppar.

NASA

Astronomerna kan se fram emot att få en ny utsiktspost 40 000 meter upp i luften över Antarktis. I ett uppdrag med namnet ASTHROS ska Nasa skicka upp ett ballongteleskop på den höjden för att studera hur nya stjärnor och planeter bildas.

Teleskopet är utformat för att ta bilder i den infraröda delen av ljusspektret. Det är strålning som vi inte kan se med blotta ögat och som absorberas i atmosfären så att den inte når marken.

Okända processer föder stjärnor

Uppdraget ska mäta den infraröda strålningen från nebulosor i utvalda regioner i Vintergatan där många stjärnor bildas.

ASTHROS-teleskopet ska kartlägga Carinanebulosan i Vintergatan (till vänster) och motsvarande nebulosor i galaxen M83 (till höger) för att få svar på hur nebulosornas rörelser leder till bildandet av nya stjärnor.