Astronomiskt öga skådar från himlen

För 4 000 år sedan började en döende stjärna utveckla sig från en röd jätte till en liten vid dvärg. I april kan du se resterna av stjärnan – Ringnebulosan – på himlen.

Om Ringnebulosan

För 4 000 år sedan inleddes en döende stjärnas kamp mot fysikens lagar, och i april kan du se utvecklingen – den så kallade Ringnebulosan – på natthimlen.

Det som en gång var en lysande stjärna, större än solen, är nu en liten vit dvärg omgiven av en ring av rester från stjärnan och dess kringliggande planeter.

Under miljardtals år smälte vätekärnor ihop till helium i stjärnans inre tills den fick slut på bränsle.

Från lysande stjärna till vit dvärg

Då svullnade stjärnan först upp till en röd jätte, pulveriserade allt i sin närhet och skrumpnade därefter ihop till en vit dvärg.

Resterna av stjärnan och de uppslukade planeterna utgör den röda dimman runt den lilla kompakta vita dvärgen som är synlig på natthimlen i slutet av april.

Den framträder som en lysande fläck något söder om stjärnan Vega, och är så pass långt bort att det behövs en kraftfull handkikare om du vill få en glimt av den.

GUIDE FÖR ATT SE RINGNEBULOSAN

Den vita dvärgstjärnan är ensam i mitten av den blå och röda explosionen.

SÅ GÖR DU

• VAR OCH NÄR?

Gå ut klockan 02 den 26 april, då månens ljus inte stör sikten. Vid den tiden hittar du Ringnebulosan något österut, en bit söder om stjärnan Vega i den rektangulära stjärnbilden Lyran.

• SYNLIGHET

Ringnebulosan är ytterst liten och kräver en kraftfull handkikare samt goda observationsförhållanden. Leta därför upp den på en plats där sikten inte störs av ljusföroreningar i öst.

Med ett litet teleskop kan du se en liten, rund, lysande ring.Med ett större teleskop avslöjas strukturer i den planetariska nebulosan och även den lilla vita dvärgstjärnan i mitten.