Nebulosor

Svarta nebulosor

Astronomer får skriva om stjärnornas livshistoria

Stjärnor lever inte sina liv som de borde. Observationer ändrar hela tiden astronomernas bild av ett stjärnliv, och nu har ett nytt forskningsresultat gett vind i seglen för en gammal teori om att solen har en försvunnen tvilling.

12 juni 2018 av Martin Bernth

I takt med att våra teleskop blir mer finkänsliga får astronomer allt större insikt i de glödande kloten av gas som lyser upp universum.

Men nya observationer har också avslöjat att alla stjärnor inte lever sitt liv som astronomernas läroböcker föreskriver.

Alla stjärnor föds i par

År 2017 framlade de två astrofysikerna Sarah Sadavoy och Steven Stahler till exempel av radikal hypotes om att alla universums stjärnor föds i par.

Forskarna hade närstuderat stjärnbildningen i dubbelhopen i stjärnbilden Perseus, som befinner sig i stjärnbilden med samma namn.

I hopen upptäckte de många så kallade dubbelstjärnor, där två stjärnor befinner sig i omlopp runt en gemensam gravitationspunkt – och en stor del av dem var helt nyfödda.

När de försökte ställa upp en statisk modell som passade deras fynd, var den enda förklaringen att alla stjärnor i universum föds som dubbelstjärnor, men senare i livet kan åtskiljas av utifrån kommande krafter.

Solen har kanske en hemlig tvilling

Slutsatsen har gett ny vind i seglen för en gammal teori om att vår egen stjärna har en oupptäckt följeslagare, som ligger i omlopp utanför vårt eget solsystem.

Läs mer om solens försvunna tvilling, den mystiska  zombie-stjärnan och astronomernas senaste förbluffande upptäckter i vår stora artikel om stjärnornas förunderliga liv i Illustrerad Vetenskap nummer 11.

Kolla själv

Det krävs ett stort teleskop för att se den omtalade kvasaren, men under hela maj kan du stifta bekantskap med en annan av samma slag: Kvasaren 3C 273 som överstrålar galaxer.

Om du har fått blodad tand och själv vill ge dig i kast med stjärnskådning kan du nu skaffa det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Svanen, där två stjärnor kolliderar och exploderar i en röd nova omkring år 2022 – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.