Astronomer får skriva om stjärnornas livshistoria

Stjärnor lever inte sina liv som de borde. Observationer ändrar hela tiden astronomernas bild av ett stjärnliv, och forskningsresultat ger vind i seglen för en gammal teori om att solen har en försvunnen tvilling.

I takt med att våra teleskop blir mer finkänsliga får astronomer allt större insikt i de glödande kloten av gas som lyser upp universum.

Men nyare observationer har också avslöjat att alla stjärnor inte lever sitt liv som astronomernas läroböcker föreskriver.

Alla stjärnor föds i par

År 2017 framlade de två astrofysikerna Sarah Sadavoy och Steven Stahler till exempel av radikal hypotes om att alla universums stjärnor föds i par.

Forskarna hade närstuderat stjärnbildningen i dubbelhopen i stjärnbilden Perseus, som befinner sig i stjärnbilden med samma namn.

I hopen upptäckte de många så kallade dubbelstjärnor, där två stjärnor befinner sig i omlopp runt en gemensam gravitationspunkt – och en stor del av dem var helt nyfödda.

När de försökte ställa upp en statisk modell som passade deras fynd, var den enda förklaringen att alla stjärnor i universum föds som dubbelstjärnor, men senare i livet kan åtskiljas av utifrån kommande krafter.